Schiphol groeit en het aantal vluchten neemt toe. Gevolg: onhandelbare, vaak dronken reizigers

In de lucht is de klant steeds vaker een lastpak

Dreigende taal, soms een handgemeen, al dan niet onder invloed van alcohol. De groei in het reizen per vliegtuig leidt ook tot een toegenomen beroep op het snelrecht bij wangedrag.

Onruststokende passagiers op Schiphol of aan boord van een vliegtuig krijgen steeds vaker te maken met een lik-op-stukbeleid van het Openbaar Ministerie. In 2017 kregen meer dan 90 vervelende passagiers meteen een boete of een dagvaarding, tegenover nog geen 70 snelrechtzaken in 2015.

Onhandelbare, vaak dronken reizigers ontregelen het werk van het cabinepersoneel, zegt woordvoerder Ilse de Heer van het Openbaar Ministerie Noord-Holland, dat verantwoordelijk is voor Schiphol. 'Het gaat om de veiligheid van zowel de passagiers als de bemanning.