Schiphol doet bod op Zaventem

Luchthaven Schiphol heeft een bod uitgebracht op de Brusselse luchthaven Zaventem. Volgens schatting gaat het om een bedrag van vier- à vijfhonderd miljoen euro voor 70 procent van de aandelen....

Schiphol heeft altijd gezegd dat het eerst geprivatiseerd moest zijn om succesvol te kunnen bieden op buitenlandse luchthavens, maar de Amsterdamse luchthaven wil niet langer wachten op de beursgang.

Naar verluidt zoekt Schiphol nog een Belgische partner. De luchthaven heeft de gewoonte lokale partners bij een buitenlandse deal te betrekken.

Na het faillissement van Sabena is Zaventem in een privatiseringsproces beland. De Belgische staat heeft 63,56 procent van de aandelen in BIAC, de exploitant van Zaventem. De Belgen willen daarvan 30 procent behouden. De rest is in handen van tien kleine aandeelhouders die hun stukken willen verkopen, zodat 70 procent van de aandelen op de markt komt.

Schiphol voelt zich gedwongen mee te bieden, omdat het bedrijf anders mogelijk een agressieve concurrent dicht bij de eigen luchthaven krijgt. De exploitanten van de vliegvelden van Parijs (Charles de Gaulle), Kopenhagen, Wenen, Frankfurt en de financiële partijen 3i (Brits) en Macquarie (Australisch) hebben eveneens belangstelling getoond.

Zaventem is in de ogen van Schiphol een onderontwikkeld vliegveld op het gebied van onroerend goed en verkoop. En dat zijn juist zaken waarin Schiphol sterk zegt te zijn. Tevens denkt Schiphol dat Brussel kan bijdragen aan de eigen groei. Het marktaandeel van Schiphol in Europa daalt de laatste tijd gestaag. Lang zal het niet duren of het vliegveld raakt zijn positie als vierde luchthaven in Europa kwijt aan Madrid. Om een belangrijke speler te kunnen blijven, moet Schiphol marktaandeel kopen.

De Belgische aandeelhouders selecteren de nieuwe exploitant op basis van prijs en kwaliteit. In het najaar wordt de knoop doorgehakt wie Zaventem mag exploiteren. Zaventem boekte vorig jaar een nettowinst van 18,9 miljoen euro op 271 miljoen euro omzet. In 2002 werd net quitte gedraaid.

Sinds het wegvallen van Sabena neemt het aantal reizigers af. In 2002 reisden nog 21,6 miljoen mensen via Brussel, vorig jaar waren dat er 15,2 miljoen. Schiphol verwerkt een kleine 40 miljoen passagiers per jaar. Vorig jaar behaalde het een winst van 137 miljoen euro op een omzet van 860 miljoen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden