Schiphol-debat

VOLGENS BOLKESTEIN is het debat over de uitbreiding van Schiphol een luxe die Nederland zich eigenlijk niet kan permitteren. Rosenmöller vreest daarentegen dat het debat weinig om het lijf zal hebben omdat alternatieven voor 'Nederland distributieland' niet ter discussie staan....

Toch is het Schiphol-debat een wassen neus noch een overbodige luxe. Natuurlijk, het kabinet is er niet aan begonnen om de groei te beperken. Maar dat Schiphol een satelliet zal krijgen, staat beslist niet vast, laat staan dat er elders een tweede, of zelfs een geheel nieuwe, nationale luchthaven komen zal.

Gezien de gigantische investeringen die al in Schiphol zijn gedaan, zijn die laatste scenario's zelfs onwaarschijnlijk. Vooralsnog zijn er nog groeikansen op het huidige terrein, die door technische innovaties verder kunnen worden opgerekt. De magische grens van 44 miljoen passagiers kan daarbij ooit een obstakel worden, maar heeft als gunstig effect dat Schiphol tot maximale inventiviteit wordt aangezet.

Elk besluit over Schiphol zal omstreden, én op goede gronden aanvechtbaar zijn. Dat geldt, vanwege de werkgelegenheid, ook voor een beslissing waarbij de groei wordt afgeremd. Theoretisch kan daar met een alternatief ontwikkelingsscenario veel aan worden gedaan. Probleem is echter wel dat zulke scenario's tot nog toe vooral uit slogans ('geen mainport, maar brainport') bestaan. Dat is waarschijnlijk niet toevallig: de distributiefunctie van de Nederlandse economie is nu eenmaal het product van een lange historische ontwikkeling.

Toch is ook een kloek besluit tot uitbreiding van de luchthaven in zee niet zonder problemen. Er is een investeringsrisico omdat bepaald niet vaststaat of Schiphol en de KLM de scherpe internationale concurrentie het hoofd kunnen bieden. Maar daarnaast dreigen gigantische congestieproblemen waardoor de winst van uitbreiding gemakkelijk verdwijnen kan.

Flevoland of de Markerwaard dan maar? De Noordelijke provincies zullen er enthousiast over zijn. Maar hoe zit het met de vernietiging van natuurwaarden en recreatiegebieden? En is een satelliet-op-afstand wel aantrekkelijk voor de KLM?

Er moeten kortom, veel lastige afwegingen worden gemaakt. Mooi dat er politici als Bolkstein zijn die hun keuze al hebben gemaakt. Nog mooier is dat het kabinet een gedachtenwisseling wil waarin iedereen kan meepraten. Dit debat gaat immers niet over een paar lantarenpalen, maar over een strategische keuze die voor lange jaren een stempel zet op de economie en het leefklimaat in Nederland.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden