Scheuren met auto's die eigenlijk niet meer kunnen, een test

Over-de-topauto's

We testen ze toch: auto's die eigenlijk niet meer kunnen. Neem de Ferrari GTC4Lusso T. Zo hard als-ie kan mag-ie niet. Maar ach, langzaamrijdend vang je meer blikken.

Ferrari GTC4Lusso T

Brede grijns op de gezichten van vader en zoon. We hebben onszelf net een aantal keren naar de horizon gekatapulteerd onder woest gebrul uit de vier uitlaatpijpen. Op een verlaten B-weg knallen we in 3,5 seconde van 0 naar 100, om zeven tellen later de 200 aan te tikken. Het kan nog veel sneller, maar er nadert een bocht en bovendien is ons rijbewijs ons lief. En dus gaan we in de remmen.

Uitleven

Als we met legale snelheid verder rijden en het adrenalinepeil weer normale waarden heeft bereikt, krijgt zoon (25) een bedachtzame blik in de ogen. 'Tja, geweldig natuurlijk, maar toch, wanneer kun je dit nou doen? Als ik zoveel geld zou hebben, kocht ik liever iets als een Lotus en ging ik op het circuit rijden. Kun je je echt uitleven.'

Daar zit iets in, en dan houd je in dit geval nog genoeg geld over voor een heel fatsoenlijke auto voor dagelijks gebruik. Niet dat de Ferrari GTC4Lusso T, instapprijs een kleine drie ton, daarvoor niet geschikt zou zijn, maar het vermogen van de auto zul je in het dagelijks leven inderdaad zelden of nooit kunnen aanspreken.

Ferrari GTC4Lusso T

Motor: achtcilinder twinturbo benzine, 3.855cc, 610 pk, zeventraps automaat.
Topsnelheid: >320 km/u
0-100: 3,5 seconden
Verbruik 1:8,5 (opgave), 1:5,9 (test)
CO2 -uitstoot: 265 gr/km
Prijs: €382.707
Vanaf prijs: €296.638

Bloedmooie auto

Toch zijn er genoeg rijkaards voor wie dat geen beletsel is een Ferrari aan te schaffen; de Italianen kunnen de vraag niet aan en hebben onlangs de productie opgevoerd. De fabrikant heeft het zijn personeel zelfs verboden een Ferrari te kopen, omdat 'gewone' klanten voorgaan. Het is de vraag of dat veel zoden aan de dijk zet, want er zullen vermoedelijk niet al te veel werknemers in de fabrieken in Maranello zijn die zich een auto van het eigen merk kunnen veroorloven.

Wie dat wel kan, koopt met de GTC4Lusso T niet alleen een bloedsnelle en ook nog eens bloedmooie auto, maar tegelijk de meest praktische Ferrari. Een echte vierpersoons, met een achterbank, of eigenlijk twee achterstoelen. En dan niet van die zitplaatsen waarop alleen peuters kunnen worden opgevouwen, maar twee royale en comfortabele kuipstoelen met ook nog eens heel behoorlijke beenruimte. Hoewel de GTC4Lusso T laag is, is er ook achter voldoende hoofdruimte. De achterpassagiers hebben lekker veel licht dankzij het glazen panoramadak. Die lap glas is met een prijs van 14.250 euro overigens een van de duurste van vele opties. Bagage voor vier kan ook nog mee. Het hoeft natuurlijk niet, maar Ferrari kan een precies passend setje van vier koffers en een weekendtas leveren voor 7.865 euro.

Foto Volkskrant Infographics

Donker gerommel

Ondanks zijn enorme potentie laat de GTC4Lusso T zich ook heel dociel rijden. Het is, vooral in de stad, wel even wennen aan het formaat, want hoewel hij op het eerste gezicht niet zo toont, is het is echt een heel forse auto: bijna 5 meter lang en 2 meter breed. Als bestuurder kijk je uit over een ellenlange motorkap, waarachter lagere objecten als paaltjes verdwijnen. Gelukkig zitten overal sensoren die waarschuwen voor dat soort obstakels en is er ook een achteruitrijcamera. De meeste verkeersdrempels kunnen zonder akelige schraapgeluiden worden overwonnen, maar voor de zwaarste gevallen is er een liftsysteem dat de bodemspeling verhoogt. Optie van 4.840 euro, maar die kan potentieel veel duurdere reparaties aan de onderkant voorkomen.

En het is ook niet zo dat ze je straten verderop horen aankomen, want bij rustig rijden in standje comfort beperkt het geluid zich tot een ingehouden donker gerommel. Niet dat je onopgemerkt door het leven kunt gaan, want overal draaien hoofden en worden smartphones gericht. Zoon voelde zich daardoor zelfs wat ongemakkelijk: 'Tjezus, iedereen kijkt naar ons.' Nou ja, jongen, mocht je ooit rijk worden: koop jij je racewagentje en vergeet je pa niet. Die komt dan per Ferrari naar het circuit. Om te kijken. En bekeken te worden, uiteraard.


Nog drie auto's met bravoure en bijpassende belastingtarieven.

Mercedes-AMG G 65

Een terreinwagen die in 5,3 seconden op de honderd zit en 230 kilometer per uur haalt; hiermee ben je zeker de snelste glazenwasser van het land. Maar ook de bestbetaalde vermoedelijk: alleen de bpm al is door de enorme CO2-uitstoot van de twaalfcilindermotor 120 duizend euro, wat de totaalprijs in Nederland op 417.378 euro brengt. Dit is overigens de laatste versie van een model dat sinds 1979 ongeveer ongewijzigd is gebleven.

Bentley Flying Spur Mansory

Hij lijkt een beetje op de Subaru Impreza, die enkele jaren geleden in trek was bij jonge bestuurders die in stijl bij de snackbar/shoarmatent wilden arriveren. Ook deze Bentley Flying Spur in de uitvoering van de Duitse auto tuner Mansory heeft gouden velgen. En een gouden motorkap. Portierhandels. Deze sport-Bentley is deels opgetrokken uit koolstof. Met aangepast interieur. Opgefluft uitlaatsysteem. You name it. Oliesjeikexclusiviteit gegarandeerd. Oliesjeikprijs ook.

Toyota Land Cruiser

De lievelingsauto van Freek Vonk, die zich zelfs ambassadeur van die Land Cruiser noemt. Hij bezit er zelfs twee. Deze auto is natuurlijk ideaal voor in de wildernis, maar kennelijk ook voor op de Nederlandse snelwegen. De vijfdeursversie is niet goedkoop: vanaf 75 duizend euro. Voor dat geld krijg je wel handbediende airco. En je hoeft nooit meer een nieuwe te kopen, want de Land Cruiser is volgens Toyota gebouwd voor de eeuwigheid.