Scheepsbouwers hopen op orders van defensie

De bouw van vier korvetten voor de marine moet de Nederlandse marinebouw redden. Dat wil belangenorganisatie Nederlands Marinebouw Cluster doen geloven....

Het NMC is in Den Haag een lobby begonnen om een order van 760 miljoen euro binnen te halen. Volgens een woordvoerder is deze opdracht 'cruciaal voor het overleven van de Nederlandse marinebouw industrie'.

Het marinebouwcluster wordt aangevoerd door drie grote bedrijven: Schelde Marinebouw in Vlissingen, Imtech Marine en Offshore in Rotterdam en defensie-elektronicafabrikant Thales uit Hengelo. Samen zijn ze goed voor 4200 arbeidsplaatsen. In totaal telt het cluster vijfduizend banen.

Het NMC zegt te lijden onder de bezuinigingen op de marine. De binnenlandse orderportefeuille voor grote oppervlakteschepen is bijna leeg en nieuwe marineorders zijn pas in 2014 te verwachten: de eventuele bouw van twee multipurpose-fregatten.

Volgens de woordvoerder levert de bouw van vier korvetten 870 arbeidsplaatsen op voor de duur van tien jaar. Het lijkt dus overdreven om te stellen dat het voortbestaan van het NMC er direct van afhangt. Bijna eenderde van de werkgelegenheid komt uit buitenlandse orders. Bovendien leveren onderhoud en reparatie veel werk op.

Wel is het denkbaar dat minder marineorders de concurrentiepositie van Nederlandse werven verzwakt. De kwaliteitseisen van de Koninklijke Marine zijn hoog. De kennis die daardoor wordt opgebouwd is een niet te onderschatten voordeel bij het aantrekken van meer buitenlandse opdrachten.

Met de voorgestelde bouw van korvetten speelt de NMC in op de herbezinning binnen Defensie op de rol van de marine. De meeste marineschepen zijn ontworpen om Russische oppervlakteschepen en onderzeeboten te bestrijden. Tegenwoordig heeft de marine heel andere taken: vredesoperaties, bestrijding van terrorisme en drugssmokkel.

Volgens de NMC woordvoerder zijn de korvetten bij uitstek ontworpen om deze taken uit te voeren. Ervan uitgaande dat defensie inderdaad besluit nu vier korvetten te bestellen in plaats van twee fregatten in 2014 hoeft het ook niet meer te kosten, aldus de woordvoerder. 'Twee korvetten zijn even duur als één fregat. De exploitatie is zelfs iets goedkoper.'

Minister Kamp wil nog geen toezeggingen doen. Wel laat hij onderzoeken of de marine nieuwe schepen nodig heeft om op haar nieuwe taken aan te kunnen. Begin september brengt hij de Kamer verslag uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden