Schaf belasting op fiets van de zaak af, betoogt brancheorganisatie

Moet de belasting op fietsen van de zaak worden afgeschaft? Wel als het aan de Bovag ligt. De brancheorganisatie van de mobiliteitssector hoopt dat het nieuwe kabinet korte metten maakt met de fiscale bijtelling op fietsen die werkgevers aan hun personeel beschikbaar stellen.

Volgens BOVAG zijn de belastingregels voor leasefietsen nu nog te ingewikkeld, met als gevolg dat grote bedrijven huiverig zijn om personeelsleden te voorzien in fietsen van de zaak.Beeld ANP

Hoeveel leasefietsen er precies in Nederland zijn, is niet bekend. 'Het totale aantal weten we niet,' zegt Tom Huyskens van de Bovag, 'maar we hebben onlangs cijfers opgevraagd bij Friesland Lease, de grootste leasemaatschappij. Volgens die cijfers waren er eind juli, in kalenderweek 30, bijna tienduizend leasecontracten voor fietsen.'

Volgens de Bovag zijn de belastingregels voor leasefietsen nu nog te ingewikkeld, met als gevolg dat grote bedrijven huiverig zijn om personeelsleden te voorzien in fietsen van de zaak. Van zulke fietsen moet namelijk de fiscale waarde worden vastgesteld, iets dat ook voor belastinginspecteurs een lastige opgave is. Zo moet onder meer worden bijgehouden hoeveel kilometer een leasefiets voor privégebruik aflegt. Dat aantal kilometers valt onmogelijk te controleren, stelt de Bovag.

'De ene belastinginspecteur gaat er losjes mee om, de andere gaat op zijn strepen staan', zegt Huyskens. 'De huidige regels zijn omslachtig voor werkgevers, werknemers en de Belastingdienst. Deze belasting levert geen miljarden op, maar is tegelijkertijd een regeling die een enorme barrière opwerpt voor werkgevers om fietsen beschikbaar te stellen. Alle goede bedoelingen achter de leasefiets worden hiermee in de kiem gesmoord. Er wordt veel gesproken over mobiliteit en het terugdringen van files - dan is een fiets van de zaak toch heel laaghangend fruit dat makkelijk te plukken valt.'

Huyskens benadrukt dat de Bovag de politiek al eerder heeft gewezen op de onduidelijkheid van de regeling voor leasefietsen. Hij heeft het over 'fiscale pesterijen'. 'We hebben dit probleem meerdere malen aangekaart, maar er is niets mee gedaan. Door het schrappen van één regeltje kan er zoveel worden verbeterd. Daarom denken we dat dit in de politiek zeker een hamerstuk zou moeten zijn.'

Of het nieuwe kabinet inderdaad gehoor geeft aan de oproep van de Bovag is voorlopig een kwestie van afwachten. Wel heeft de brancheorganisatie steun van de Fietsersbond, laat woordvoerder Martijn van Es weten. 'Wij zijn het eens met wat de Bovag voorstelt. De fiets is een van de schoonste vormen van mobiliteit en het afschaffen van de fiscale bijtelling zou het fietsgebruik alleen maar stimuleren.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden