Schade voor ondernemers door 'alarmerende' filedruk stijgt tot ruim miljard euro

Files bezorgden ondernemers vorig jaar een economische schade van tussen de 860 miljoen tot 1,1 miljard euro. Daarmee is de door files aangerichte schade in een jaar tijd met 30 procent toegenomen, concludeert onderzoeksinstituut TNO in de vandaag gepubliceerde Economische Wegwijzer.

Files op de A4 nabij Schiphol.Beeld anp

De brancheorganisaties in de transportsector - opdrachtgevers voor de jaarlijkse berekeningen van TNO - spreken van een 'alarmerende' stijging. TLN (transportbedrijven), EVO (verladers) en Fenedex (exporteurs) dringen bij het kabinet aan op versnelde aanpak van verkeersknelpunten die de sector veel schade berokkenen.

Dat geldt bijvoorbeeld voor grote delen van de A1 (Diemen-Hoevelaken, Apeldoorn-Twente), de A2 tussen Den Bosch en Deil, maar vooral voor veel snelwegen in Zuid-Holland. In de top 20 van de trajecten waar volgens TNO het vrachtverkeer de meeste economische schade oploopt komt die provincie zeven keer voor.

De A15 tussen knooppunt Ridderkerk en knooppunt Gorinchem - de belangrijkste transportader tussen de haven van Rotterdam en Duitsland en verder - voert de ranglijst aan. Gevolgd door de A13 tussen knooppunt Ypenburg en knooppunt Kleinpolderplein.

46 euro per uur

De brancheorganisaties grijpen de uitkomsten van de Economische Wegwijzer aan voor een vertrouwd pleidooi: het kabinet moet meer investeren in infrastructuur en plannen voor wegverbredingen versneld uitvoeren.

'Dat de filedruk weer heel snel is toegenomen en dat waarschijnlijk ook blijft doen, wordt vaak toegeschreven aan het feit dat de economie weer groeit', zegt de woordvoerder van verladersorganisatie EVO. 'Dat zal best, maar voor onze sector is dat geen troost.'

In de Economische Wegwijzer maakt TNO berekeningen van de directe en indirecte schade als gevolg van de files. Tot de directe schade (voor 2015 geschat op 150 miljoen euro) wordt het stilstaan van vrachtverkeer gerekend of de kosten van noodzakelijk omrijden. Daarbij wordt het reistijdverlies op 46 euro per uur begroot.

Bij de indirecte kosten wordt onder meer meegerekend wat de schade is van vertraging van productieprocessen en de schade voor klanten van transporteurs die hun goederen later aangeleverd krijgen. 'De hele logistieke keten wordt uiteraard getroffen door files', zegt de woordvoerder van EVO.

(Tekst gaat verder onder de kaart)

Lees ook

Vier van de tien langste spitsfiles in de geschiedenis ontstonden in november 2016, zo blijkt uit de file-informatie van de ANWB. Dat zit zo.

De politiek slaagt er maar niet in om het fileprobleem aan te pakken. Maar wat kan zij eigenlijk doen om fileleed te verminderen en wat zijn de voor- en nadelen?

Beeld De Volkskrant

Geen toeval

Vanwege de economische recessie kwam TNO de afgelopen vier, vijf jaar op beduidend lagere, door file aangerichte schade uit dan die woensdag door de transportsector naar buiten is gebracht. Dat de Economische Wegwijzer jaarlijks in november wordt gepubliceerd is geen toeval. November is dé filemaand en daardoor standaard de maand waarin het debat over verkeersopstoppingen weer oplaait.

Zo ook dit jaar. Komende maandag debatteert de Tweede Kamer met verkeersminister Schultz van Haegen over maatregelen om de filedruk te verminderen. Volgens het Kennis Instituut Mobiliteit, een adviesorgaan van de minister, gaat die filedruk de komende jaren alleen nog maar toenemen, ondanks forse investeringen in het wegennet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden