Schade: 200 miljoen per dag

De luchtvaartsector beweert nooit eerder zo hard getroffen te zijn als nu door de IJslandse aswolk. Zelfs de aanslagen op 11 september 2001 in New York hadden volgens de luchtvaartmaatschappijen een geringere impact.

De schade op langere termijn valt mee, zeggen kenners. Volgens de internationale organisatie van luchtvaartmaatschappijen, IATA, lijdt de luchtvaartsector een verlies van 200 miljoen euro per dag sinds afgelopen donderdag het luchtruim boven Europa grotendeels werd gesloten. ‘Daarmee is de impact groter dan de aanslagen op de TwinTowers’, zo zei IATA-directeur Giovanni Bisignani. Een uur nadat terroristen op 11 september 2001 met twee toestellen de Twin Towers in New York waren binnengevlogen, werd het volledige vliegverkeer van en naar de VS drie dagen platgelegd.

Vijf dagen

‘De directe gevolgen van de aswolk voor de luchtvaart lijken inderdaad groter dan op 11 september’, zegt luchtvaarteconoom Hans Heerkens. ‘Destijds kon vrij snel weer worden gevlogen, nu lag in Europa bijna al het vliegverkeer vijf dagen stil’.

Ook luchtvaartanalist Thijs Berkelder van Petercam Bank vindt een vergelijking met de aanslagen in New York niet overdreven. ‘Ik heb uitgerekend dat Air France-KLM elke dag dat niet wordt gevlogen 40- tot 50 miljoen euro schade lijdt. Dan heb ik de extra kosten die de maatschappij kwijt is om passagiers onderdak te bieden niet volledig meegerekend.’

Laatste zetje

Volgens Berkelder kan de aswolk voor enkele zwakke maatschappijen het laatste zetje over de afgrond zijn. ‘De luchtvaartindustrie krabbelt net op uit een ongekend diepe crisis. Dit kunnen sommige zwakke broeders, en daar hebben we er heel veel van, er echt niet meer bij hebben.’

Wat de gevolgen op lange termijn betreft, gaat een vergelijking met de aanslagen van 11 september niet op, zegt Heerkens. ‘Na de aanslagen in New York stortte de vraag na vliegverkeer structureel in. Mensen waren bang voor nog meer aanslagen. Die indirecte gevolgen waren veel groter dan de drie dagen die toen niet konden worden gevlogen. Zulke structurele negatieve gevolgen zie ik nu niet ontstaan. Als de wolk voorbij is gewaaid, stapt iedereen weer gewoon het vliegtuig in’, aldus Heerkens. De Europese Commissie wil noodlijdende luchtvaartmaatschappijen te hulp schieten, zo maakte Europees commissaris Joaquin Almunia (Concurrentie) maandag in Brussel bekend.

Luchtfoto Schiphol. (Raymond Rutting / de Volkskrant) Beeld
Luchtfoto Schiphol. (Raymond Rutting / de Volkskrant)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden