Saoedi-Arabië moet bouwprojecten schrappen door geldgebrek

Bijna een halve eeuw lang is de woestijn van Saoedi-Arabië de grootste bouwput ter wereld geweest, maar daaraan lijkt nu een einde te komen. Reden is geldgebrek door de sterk gedaalde olieprijs.

Een Saoedisch stel geniet van het uitzicht uit een wolkenkrabber in Riad. Het land heeft grootschalige bouwprojecten op een laag pitje gezet vanwege de gekelderde olie-inkomstenBeeld getty

Saoedi-Arabië moet voor 20 miljard dollar (18 miljard euro) aan bouwprojecten schrappen. Dat is eenderde van het totaal aantal bouwprojecten dat het land in de pijplijn heeft zitten.

Saoedi-Arabië moet de tering naar de nering zetten als het land zijn kredietwaardigheid wil behouden. Dat is des te noodzakelijker nu een beroep moet worden gedaan op de kapitaalmarkt om geld te lenen. In oktober zal Saoedi-Arabië voor het eerst een lening van tien miljard dollar op de internationale kapitaalmarkt plaatsen.

Sinds de olieprijs begon te dalen, zijn de enorme reserves van het land al flink afgenomen. De deviezenreserve, die vooral wordt aangehouden in Amerikaanse staatsobligaties, is gekelderd van 737 miljard dollar eind 2014 naar 555 miljard dollar eind juli. Elke maand gaat daar zo'n vijf tot tien miljard af.

In 2015 liep het begrotingstekort al op tot 16,5 procent van het bbp. Dat is het hoogste tekort van alle G20-landen. Dit jaar zal dat door bezuinigingen al dalen tot 12,5 procent. Volgend jaar moet het onder 10 procent komen, zodat de begroting in 2020 weer in evenwicht zijn. Daarvoor is enerzijds een herstel van de olieprijs en anderzijds een reeks van nieuwe besparingen nodig.

Andere inkomstenbronnen

In totaal wordt voor 69 miljard dollar aan projecten onder de loep genomen, onder meer op het gebied van transport, gezondheidszorg en huisvesting. Volgens het persbureau Bloomberg zullen hierover binnen zes maanden de knopen worden doorgehakt.

Daarnaast zullen andere bezuinigingen worden aangekondigd. Zo gaat het mes in het enorme overheidsapparaat. Ministeries zullen worden opgeheven of samengevoegd.

Deze bezuinigingen zijn niet populair bij het Saoedische volk, dat al geconfronteerd is met forse verhogingen van de benzineprijzen en elektriciteitstarieven. Bouwbedrijven die aan projecten werken, krijgen later betaald. Daarnaast wordt nauwlettend in het oog gehouden of de kosten van nieuwe infrastructuur binnen de begroting blijven.

Plaatsvervangend kroonprins en minister van Defensie Mohammad bin Salman kondigde in april plannen aan om de economie van Saoedi-Arabië minder afhankelijk te maken van olieBeeld afp

Begin deze week maakte Saoedi-Arabië afspraken met Rusland om een werkgroep op te richten die naar mogelijkheden kijkt om de olieprijs te stabiliseren tussen de 50 en 60 dollar per vat. Eind deze maand zal een informele OPEC-vergadering worden gehouden in Algerije waar naar de mogelijkheden van prijsstabilisatie zal worden gekeken.

Maar Saoedi-Arabië beseft dat het voor de toekomst ook naar andere inkomstenbronnen moet gaan kijken, zoals toerisme en industrie. Met dit doel wil het land het staatsoliebedrijf Saudi Arabian Oil Company of Aramco deels privatiseren. De opbrengsten daarvan zullen worden ondergebracht in een zogenoemd staatsfonds, dat nieuwe projecten moet entameren die in de toekomst geld opleveren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden