Nieuws

Samsung krijgt forse boete vanwege beïnvloeding van prijzen televisies

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) legt elektronicafabrikant Samsung een boete op van ruim 39 miljoen euro. Volgens ACM gaat het om een van de hoogste boetes ooit. De toezichthouder zegt dat consumenten duurder uit waren, omdat Samsung de prijzen van online verkochte televisies opdreef.

Pieter Sabel
null Beeld AP
Beeld AP

Dat deed het Zuid-Koreaanse bedrijf tussen 2013 en 2018 door stelselmatig het online-aanbod van zijn tv’s in de gaten te houden en webwinkels onder druk te zetten om de prijzen te verhogen. Dat mag volgens de toezichthouder niet.

Ongeoorloofde praktijken

Bij onderzoek stuitte de ACM op ongeoorloofde praktijken van Samsung bij zeven verkopers die televisies van het merk aanboden in hun webshop. Waren de verkoopprijzen lager dan Samsung wilde, dan stuurde het bedrijf de verkopers berichten dat de prijs omhoog moest. Dit presenteerden medewerkers van Samsung als advies, maar volgens de marktautoriteit ging het helemaal niet om vrijblijvende boodschappen. Volgens de ACM deed Samsung dit om te voorkomen dat webshops bij hen aanklopten voor een lagere inkoopprijs.

Daarnaast greep Samsung ook in als winkeliers klaagden over concurrenten die tv’s van het merk voor minder in de verkoop deden. De ACM concludeert uit WhatsApp- en e-mailverkeer dat Samsung die bewuste winkeliers vervolgens aansprak op te lage prijzen.

Verstoorde concurrentie

Winkeliers moeten zelf hun prijzen bepalen, benadrukt de ACM, maar dat was hier duidelijk niet het geval. ‘De gedragingen van Samsung verstoorden de concurrentie op detailhandelsniveau en leidden tot hogere prijzen voor consumenten’, zegt bestuursvoorzitter Martijn Snoep tegen persbureau ANP. Het bedrijf informeerde winkeliers namelijk over en weer, zodat zij wisten dat ze de prijs voor Samsung-tv’s konden verhogen zonder zich uit de markt te prijzen. Door te snelle prijsdalingen van de flatscreens tegen te gaan beschermde Samsung de eigen marges en die van winkeliers.

Samsung laat in een schriftelijke reactie aan het ANP weten teleurgesteld te zijn over het besluit van de ACM en kondigt juridische stappen aan om de boete aan te vechten. Het bedrijf vindt dat zijn Benelux-dochter zich aan alle mededingingsregels heeft gehouden. Een woordvoerder wilde niet verder uitweiden over de zaak.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden