reportage bedrijfsuitje

Samen pinguïns stapelen werkt verbroederend; virtual reality als gezelschapsuitje

De markt voor virtual reality als gezelschapsuitje is nog bescheiden, maar groeit. Een virtueel sneeuwballengevecht met de hele groep, of jezelf schietend uit de voeten maken met een zombie achter je aan. 

Een speler neemt bij Virtuality aan de Westerdoksdijk in Amsterdam virtuele tegenstanders onder vuur terwijl hij in de Omni staat, een virtual reality-installatie met ingebouwde loopband. Beeld Katja Poelwijk

Welke opties heeft een bedrijf nog dat in het kader van de jaarlijkse teambuilding al alles heeft gedaan met zijn personeel? Een mystery dinner?  Glow-in-the-dark-minigolf? Boerenknapzaktocht met gps? Virtuality in Amsterdam gooit het over een heel andere boeg. Het zet gasten in een roeiapparaat waarmee ze over de Zuidpool peddelen of door het oude Babylonië dobberen, 1.800 jaar voor Christus. Of misschien nog gekker: in een ruimtescheepje door de kosmos zweven.

Virtuality maakt die bijzondere uitstapjes mogelijk met virtual reality. Daarbij zetten gebruikers een bril op die ze afsluit van de werkelijkheid en volledig onderdompelt in een virtuele wereld die levensecht aanvoelt, in 3D en 360 graden rondom. ‘Mensen kunnen er helemaal in opgaan’, zegt oprichter Shakib Hakimi (34). ‘Toen ik een keer een demonstratie gaf in een Amsterdams winkelcentrum was er een vrouw die tijdens een griezelspel helemaal vergat waar ze was. Ze gilde de hele tent bij elkaar.’

Virtuality is een van de circa twaalf bedrijven die zich de afgelopen drie jaar met VR op de markt voor gezelschapsuitjes hebben begeven. Er verrezen experience centers in onder meer Utrecht, Nijmegen, Almere en Breda. Bezoekers jagen er met nepgeweren zombies over de kling of houden wedstrijden wie de meeste pinguïns op elkaar kan stapelen. Of ze proberen een kat te redden die op een smalle plank is gekropen die uit een hoge, virtuele wolkenkrabber steekt. Terwijl de een zich met de bril op in het zweet werkt, kunnen de anderen op tv-schermen zien wat er in diens virtuele wereld gebeurt.

De markt is nog bescheiden, maar groeiend. Enversed in Eindhoven, met een kleine drie jaar een van de oudste aanbieders, opent nog dit jaar een tweede vestiging, zo vertelt medeoprichter Sander Winters. ‘We zeggen nog niet waar.’ Enversed is groots opgezet. Er zijn zeven kamers met virtual reality-toepassingen en drie ruimten met racesimulatoren. ‘We kunnen 75 man tegelijk entertainen.’ Zijn de meeste VR-ervaringen bedoeld voor twee tot zes deelnemers, bij Enversed kunnen bezoekers ook virtuele sneeuwballengevechten houden met maximaal achttien spelers. ‘Het is het populairste evenement.’

Bedrijfsuitjes

Bij de meeste VR-centra kunnen een bezoekers zo naar binnenlopen, maar de kans is dan groot dat alle ruimtes en toestellen al zijn geboekt voor grotere gezelschappen, vooral afkomstig van bedrijven. ‘Die vormen wel het grootste deel van onze klandizie’, zegt Winters. De afgelopen drie jaar hebben hem geleerd dat virtual reality als groepsvermaak nog in de kinderschoenen staat. ‘Toen we begonnen waren de verwachtingen voor deze nieuwe technologie hoog. Maar de massa moet VR nog ontdekken.’

Die ervaring heeft Hakimi van Virtuality ook. ‘Wat me het eerste half jaar is opgevallen is dat de meeste mensen onbekend zijn met het fenomeen virtual reality. Ze weten niet hoe het werkt. Je moet veel uitleggen over wat de mogelijkheden zijn.’ Hakimi krijgt steeds vaker bedrijven over de vloer die zelf VR willen gaan gebruiken. Er zijn psychotherapeuten die VR toepassen om mensen van pleinvrees af te helpen of installatiebedrijven die VR gebruiken om monteurs voor te bereiden op ongebruikelijke klussen.

De bezoekers bij Virtuality kijken er hun ogen uit. Zo hangen op metalen standaarden iets wat lijkt op bodywarmers. Dat blijken ‘tactiele vesten’ die de dragers in een schietspel de sensatie geven dat er werkelijk kogels inslaan. Er vloeit geen bloed: de vesten kietelen vooral. ‘Ook de brillen zijn uitgerust met sensoren’, legt Hakimi uit. ‘Bij een headshot krijgt je hoofd een tikje.’

‘Tactiele vesten’ bij het Amsterdam VR-bedrijf Virtuality die de dragers in schietspellen het gevoel geven dat ze echt door kogels worden getroffen - zonder dat er bloed vloeit. Beeld Katja Poelwijk

Behalve virtual reality biedt Hakimi bezoekers ook een inkijkje in augmented reality. Ook hier zetten gebruikers een bril op, maar deze projecteert computerbeelden over de werkelijkheid heen. Zodat het opeens lijkt alsof er een gat ontstaat in een echte muur, waaruit schietende robotspinnen komen kruipen. 

Het topstuk uit het aanbod bij Virtuality is de Virtuix Omni, een ronde schijf met een ingebouwde loopband. Spelers krijgen een harnas om dat moet voorkomen dat ze van het platform kukelen. Verder trekken ze speciale schoenen aan die hun bewegingen op de loopband overbrengen naar figuren in een game. Zo is er een spel waarbij de speler op de hielen wordt gezeten door zombies of vraatzuchtige dinosaurussen. Hij moet zich schietend en rennend in veiligheid zien te brengen.

Of dat niet te eng is voor mijn jonge zoontje, vroeg een vader onlangs aan Hakimi bij een bezoek aan Virtuality. ‘Dat jongetje had nergens last van. Het was de vader die zich steeds een hoedje schrok.’

Een virtueel schiettoernooi

Als enige bedrijf in de Benelux is Virtuality onderdeel van Omniverse, een internationaal toernooi waarbij spelers op de Virtuix Omni elke maand online wedstrijden houden. Aan het eind van het jaar strijkt de deelnemer die de meeste punten heeft verzameld de hoofdprijs van 50 duizend dollar op. 

Spelers houden een wedstrijd op twee exemplaren van de Virtuix Omni, een installatie die hun handbewegingen en voetstappen omzet in bewegingen van figuren in games. Beeld Virtuix
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden