Säkerhets willen 'gezelliger' worden

Ze zijn bij de consument bekend als 'dé vuurmaker in alle gebruikssituaties' vertelt de folder. 'Ze zijn veilig, breken niet, vonken niet, ontsteken niet vanzelf en gloeien niet na.' Weet u het al?...

Al die tijd werden ze verpakt in hetzelfde doosje. Tot producent Swedish Match twee jaar geleden wilde uitbreiden. De lucifermarkt daalde licht. Voortaan moesten er ook Zwaluw aanmaakblokjes komen en haardblokken. En lange lucifers, waar je makkelijk een oven en kaarsen mee aan kunt steken. Het bedrijf wilde kortom meer de 'gezellige' kant op.

Maar dat kon echt niet met die antieke verpakking, hoewel daar toch generaties Nederlanders mee opgroeiden. Laurent Groof, productmanager bij Swedish Match, heeft de rigoreuze verandering dan ook 'met pijn in het hart' doorgevoerd. 'Het had natuurlijk ook onder het oude beeldmerk gekund, maar dat was te functioneel. Wij wilden onze nieuwe doelgroep duidelijk de emotionele kant laten zien van vuur maken. En de klant ondersteunen in gezelligheid'.

Het Zweeds is daarom van het doosje verdwenen, daar had niemand een boodschap aan. Er passen meer lucifers in het doosje. Maar bovenal is het plaatje op het pakje anders. De Groof: 'De warme kleuren, airbrush van geel naar oranje, geven wat meer verbintenis met vuur en gezelligheid. Het merk Zwaluw is duidelijk en wordt in de volksmond ook al zo genoemd.'

Gelukkig bleef ook veel hetzelfde. Het kader om het doosje bijvoorbeeld, 'want dat biedt bescherming tegen vuur', bleek volgens De Groof uit onderzoek. De zwaluw is gehandhaafd en de zwarte balk onderaan bleek ook onmisbaar.

Hoe zit het met die mysterieuze medaillons die op het doosje blijven staan? 'Daarvan bleek uit onderzoek dat ze op de nieuwe versie niet meer nodig waren. Maar we wilden ze toch meenemen voor het beeld van het doosje', vertelt De Groof. Maar wat betekenen ze? 'De medaillons zijn een prijs die de lucifer in Parijs kreeg. Onderzoek heeft niet echt uitgewezen wie er op staan. Maar het gerucht gaat dat één van hen Napoleon is.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden