Saab wil niet meer op Opel steunen

Spyker heeft handig geprofiteerd van de fik in de autoindustrie en gaat nu bouwen aan een echte, sexy Saab.

Van onze verslaggever Michiel Haighton

Welk masterplan heeft Victor Muller met Saab? Hoe gaat de ondernemer uit Zeewolde die dinsdag de wereld verraste met de overname van dit merk, het zwaar verliesgevende Zweedse icoon weer op de rails zetten?

Muller laat voorlopig nog niet het achterste van zijn tong zien. In interviews die hij afgelopen dagen vanuit Zweden gaf, hamerde hij er vooral op dat hij weer glans wil geven aan het verbleekte icoon uit Zweden. ‘Saab moet weer een Saab-Saab worden’, herhaalde Muller keer op keer.

Verder benadrukte hij vooral de winst voor Spyker. ‘Saab heeft 1.100 dealers. 5 tot 10 procent is ook gekwalificeerd om Spyker te verkopen. Dat is ongehoord goed nieuws. Spyker heeft nu maar 40 dealers, in tien jaar tijd opgebouwd. Daar komen nu in een klap veel extra locaties bij’, aldus Muller. Hij moet dan wel de productie en de vraag flink opschroeven: in 2009 werden 40 Spykers gebouwd.

Muller begrijpt goed dat niemand begrijpt hoe het kleine, verliesgevende Spyker het grote, zwaar verliesgevende Saab er weer bovenop kan helpen. ‘Mensen kunnen zich daar niets bij voorstellen, maar dat komt omdat ik ondernemer ben en zij niet’, zei hij dinsdag tegen persbureau ANP.

Volgens hem is in de auto-industrie momenteel een ‘perfect storm’ gaande. ‘De hele industrie staat in de fik. Er gebeuren nu zeer ongebruikelijke zaken. Een wereldconcern als General Motors gaat failliet en moet, ik herhaal: moet, dochterondernemingen zoals Saab van de hand doen. Tel daarbij op dat krediet heel moeilijk is te verkrijgen en er zijn kansen voor mensen die dat wél voor elkaar krijgen’, aldus Muller, die honderden miljoenen euro’s aan leningen heeft weten los te peuteren.

Met dit geld moet hij de Saabfabriek in het Zweedse Trolhättan draaiende houden én nieuwe auto’s gaan ontwikkelen. Maar bovenal moet hij ervoor zorgen dat mensen weer Saab gaan rijden. De verkoop daalde in 2009 met 60 procent ten opzichte van het jaar daarvoor, van 100 duizend naar een kleine 40 duizend auto’s. Saab draaide in 2009 een verlies van 400 miljoen dollar. Op elke verkochte auto legde moederbedrijf General Motors dus 10 duizend dollar (7.100 euro) toe.

Toch ziet Muller in deze belabberde cijfers geen obstakel om te veronderstellen dat hij Saab binnen enkele jaren weer winstgevend kan maken. ‘Bij een productie van 130 duizend auto’s kan Saab wel degelijk winstgevend zijn. De vraag is, waarom lukte het Saab de afgelopen jaren niet zo veel auto’s te verkopen?’

Het antwoord heet volgens Muller ‘Opel’. Saabs zijn in zijn ogen te veel gaan lijken op een Opel. ‘Dat komt omdat GM steeds meer verschillende automerken op hetzelfde onderstel is gaan bouwen. Dat scheelt ontzettend in de kosten, maar beperkt wel de mogelijkheden om een auto onderscheidend te laten zijn. Saabs werden op onderstellen van een Opel gebouwd. De Saabrijder kon zich niet meer identificeren met een Opel-Saab. Het was geen Saab-Saab meer. Dat is wat we binnen een paar jaar zullen zien terugkeren: de Saab-Saab’, aldus Muller.

De vraag is hoe Muller dit wil gaan veranderen. In de koopovereenkomst die hij met GM heeft gesloten staat dat GM de komende jaren onderstellen en techniek blijft leveren aan Saab. Zo rolt binnenkort een nieuwe Saab 9-5 van de band, gebouwd op een onderstel van de Opel Insignia. Ook gaat GM een nieuwe Saab (de 9-4x) in Mexico produceren, gebouwd op een onderstel van Cadillac.

De Saab 9-3 die in 2012 op de markt moet komen, zal de eerste auto worden met de handtekening van Muller. ‘Dat model bevindt zich nog in de kleifase. Die kan ik nog sexier en onderscheidener maken. Want dat is wat een Saabrijder wil.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden