winnaar & verliezer van de weekMichael O’Leary en Ben Smith

Ryanair-baas klaagt terecht, topman AirFrance KLM van de ivoren toren

Beeld Getty

Winnaar – Michael O’Leary, Ryanair: geen bonus na langdurige stakingen

Ryanair-baas Michael O’Leary is een straatvechter die met absurd lage tarieven de nationale luchtvaartmaatschappijen uitdaagt. Maar hij is ook een man van de straat die weet wat onder het gewone volk speelt. Toen vorig jaar Ryanair werd getroffen door een pilotenstaking die voor veel slechte publiciteit zorgde, zag hij van zijn bonus van 1 miljoen euro af, hoewel Ryanair een recordwinst van 1,45 miljard euro boekte.

O’Leary heeft niets te klagen met een basissalaris van ruim 1 miljoen euro plus een aandelenregeling. Toch worden er geen pensioenreserveringen voor hem gedaan, noch krijgt hij andere voordelen, hetgeen ‘in overeenstemming is met het goedkope ethos van de luchtvaartmaatschappij’.

Het is begrijpelijk dat O’Leary zich in een brief aan de Europese Unie al op voorhand beklaagt over het ‘willekeurig geven van miljarden euro’s van EU-landen aan hun inefficiënte nationale maatschappijen’ om deze in stand te houden.

Als Alitalia, Air France KLM en Lufthansa steun krijgen, zouden ook Ryanair en andere prijsvechters in aanmerking moeten komen voor leningen waarvoor EU-landen garant staan en ‘andere voordeeltjes’. Dat zou moeten gebeuren op basis van de hoeveelheid vliegverkeer die ze verzorgen in een bepaald land. Als dat niet gebeurt, stapt Ryanair naar de rechter. Zijn gelijk valt niet te ontkennen.

Beeld Getty

Verliezer – Ben Smith, AirFrance KLM: verschrikkelijke naïviteit in de top

Soms lijken topbestuurders in een ivoren toren te leven. Dat geldt zeker voor die van Air France KLM. Op het moment dat de vliegtuigen aan de grond moesten worden gehouden, was al duidelijk dat de vliegmaatschappij alleen met staatssteun kon overleven. AirFrance KLM heeft nu eenmaal weinig vet op de botten.

Maar voordat je dan bij de overheid aanklopt, kijk je even na of intern alles voor elkaar is. Dat er nergens sprake is van bonussen of andere regelingen waardoor de de staatssteun misbruikt kan worden voor zelfverrijking.

Door de enorme maatschappelijke verontwaardiging rond de beloningen van Rijkman Groenink bij ABN Amro en veel recenter nog Ralph Hamers bij ING geldt een gewaarschuwd man voor twee. Alle alarmbellen hadden moeten gaan rinkelen.

Niet bij Air France KLM. Sinds de vliegtuigen aan de grond staan, zijn de commissarissen onder leiding van Cees ’t Hart in slaap gesust. Na de rel rond de verhoging van de bonus van KLM-topman Pieter Elbers bleek ook nog te zijn besloten de beloning van ceo Ben Smith deels te baseren op het binnenhalen van overheidssteun. Uiteraard was Wopke Hoekstra boos.

Inmiddels is duidelijk dat naïviteit regeert bij Air France KLM en dat alleen nog staatssteun zou mogen worden verleend, als de bezem eens flink door de top gaat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden