Russische olieterminal Rotterdam komt er mogelijk niet

De Russische olieterminal die in Rotterdam zou komen, staat op losse schroeven. Dat meldt Het Financieele Dagblad op zijn website. Daarmee gaat mogelijk een investering van 750 miljoen euro aan de Rotterdamse haven voorbij.

BP olieterminal en raffinaderij in Rotterdam. Beeld anp

De terminal staat al vier jaar in de planning. Hij zou worden gebouwd in opdracht van het Russische Summa. Maar nu blijkt dat grote Russische oliemaatschappijen als Lukoil en Rosneft niet van zins zijn hun olie via Rotterdam naar Nederland te transporteren.

De woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam bevestigt dat er problemen zijn en dat er gesprekken gaande zijn met Summa. Hij denkt dat het 'een aantal weken' zal duren voor er meer duidelijkheid komt over het project.

Spelbederver

Hij bevestigt ook dat het Havenbedrijf inmiddels de voorbereidingen voor de terminal heeft laten opschorten. De Belgische baggeraar CFE-Dredging zou voor rond 200 miljoen euro onder meer een kade aanleggen.

Directeur Foeke Kolff van Summa's Nederlandse dochtermaatschappij Shtandart zei tegen het FD: 'Er spelen overwegingen die worden bekeken', en 'geopolitieke verhoudingen' zouden worden geëvalueerd. Daaruit valt af te leiden dat de handelsruzie tussen Rusland en Europa na de Russische inname van de Krim spelbederver is. Kolff verwacht op korte termijn met een besluit te kunnen komen.

Overdragen

De overeenkomst om de Russische terminal te bouwen werd in 2011 met veel tamtam gepresenteerd. De ondertekening van de contracten vond plaats in aanwezigheid van de toenmalige Russische president Medvedev en premier Rutte. In de terminal zouden het havenbedrijf Rotterdam, de Nederlands-Zwitserse oliehandel Vitol en het Russische Summa samenwerken. Twee jaar geleden werd de grond al overgedragen. Maar vorig jaar trok Vitol zich uit het project terug.

Eerder deze maand zou er in Moskou een bijeenkomst zijn geweest waarbij president Poetin aanwezig was. Volgens de Russische krant Kommersant was het afhaken van Vitol een van de belangrijkste redenen voor de Russen om te twijfelen aan de winstgevendheid van de Rotterdamse terminal. De Russen zouden ook bang zijn dat de aandelen in zo'n terminal het doelwit kunnen worden van de aandeelhouders van het failliete olieconcern Yukos. Het Permanente Hof van Arbitrage veroordeelde Rusland vorig jaar tot het betalen van een schadevergoeding van 51,6 miljard dollar (46 miljard euro) aan een groep aandeelhouders van Yukos. De aandeelhouders hebben al gepoogd beslag te leggen op Russische bezittingen in Europese landen.

De Rotterdamse havenwethouder Pex Langenberg noemde de terminal vorig jaar nog van 'strategisch belang' voor Nederland als West-Europees energieknooppunt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden