Rumoer op online-banenmarkt: Google for Jobs wurmt zich ertussen

Zoekreus gaat strijd aan met vacaturesites

Waarom uren het web afstruinen naar vacatures als het ook met één druk op de knop kan? Google for Jobs, een nieuwe zoekfunctie van Google, leidt tot opschudding in de online-banenmarkt.

Foto Illustratie: Claudia de Cleen

Rumoer op de online-banenmarkt nu een dominante speler zich ertussen wurmt: Google for Jobs. Sinds eind juni kunnen Amerikaanse werkzoekenden er al gebruik van maken. Het programma verzamelt vacatures van internetsites als Glassdoor, LinkedIn en Facebook en plaatst ze door. Dat lijkt een uitkomst voor sollicitanten die nu vaak urenlang het web afstruinen op zoek naar hun droombaan. En een bedreiging voor vacaturesites als Indeed en Monsterboard. Zij kunnen weleens overbodig worden nu de grootste zoekmachine een handje helpt.

'Wereldwijd kan Google for Jobs de banenmarkt verstoren', kopte het Amerikaanse zakenblad Forbes, dat schat dat daar ruim 170 miljard euro in omgaat. Volgens het maandblad Inc is Google for Jobs er stiekem op uit vacaturesites de nek om te draaien. Waarom zouden sollicitanten er nog zoeken als ze via Google direct terechtkomen bij de oorspronkelijke vacature? Ze krijgen er zelfs een extraatje bij: dankzij een geavanceerde zoekmethode vindt Google ook functietitels waaraan ze zelf niet hebben gedacht.

Doorklikken

'Jammer dat Nederland nog niet aan de beurt is, want ik zie hier een groot voordeel voor werkzoekenden', zegt Fiona Kloosterman, loopbaanadviseur en auteur van sollicitatieboeken. 'Nu weten zij vaak niet welke zoekwoorden ze moeten gebruiken. Het luistert nauw welke functietitel werkzoekenden intikken. Als Google snapt dat een secretaresse geïnteresseerd kan zijn in een baan als managementassistent, krijgt ze die vacatures ook te zien. De kans op succes wordt dan al groter.'

Voorwaarde is wel dat de nieuwe zoekmethode gebruikersvriendelijk is. 'Ik las dat iemand via Google for Jobs wel vier keer moest doorklikken tot hij bij de juiste vacature kwam', zegt Kloosterman. 'Als dat zo is, denk ik dat veel sollicitanten snel afhaken.'

Concurrentie

Marc Drees, zelfstandig adviseur op het gebied van sociale media en nieuwe technologieën, is enthousiast over de lancering van Google for Jobs, een verzamelnaam voor Job Search on Google en Cloud Jobs API. 'Ik hoop dat de transparantie op de vacaturemarkt hierdoor gaat verbeteren', zegt hij. De adviseur heeft al vier blogs aan de nieuwkomer gewijd. In een ervan beschrijft hij hoe hij via zijn Engelstalige Chrome-browser op zoek ging naar een baan als projectmanager. Met screenshots laat hij stap voor stap zien hoe die speurtocht in de krochten van de zoekmachine verliep.

Om een aardverschuiving te veroorzaken, moet Google nog wel wat verbeteren, is zijn conclusie. 'Na een aantal keer doorklikken, kon ik alleen verder als ik mijn mailadres op een site achterliet. Dat wil ik helemaal niet. Het duurt ook te lang voordat ik bij een sollicitatieformulier kom.'

Een woordvoerder van Google Benelux laat weten dat de nieuwe service vooral bedoeld is om het open web optimaal te benutten. 'We zijn volop in ontwikkeling en moeten nog veel leren.'

Volgens Marc Drees is de concurrentie het grootst voor Indeed, wereldwijd vacaturesite nummer één. 'Die moet zich nu opnieuw uitvinden.' Voor Glassdoor en LinkedIn lijkt de Amerikaanse lancering minder bedreigend. Glassdoor biedt ook informatie over salarissen en recensies van werknemers en LinkedIn is vooral een netwerkplat-form. Al verdienen ze allebei aan het plaatsen van vacatures. Via Google is het gratis. Met Indeed werkt Google niet samen, met de andere twee wel. De zoekmachine biedt zelf geen vacatures aan.

Toekomst

'Facebook wordt de volgende concurrent op de vacaturemarkt', voorspelt sociale media-expert Fiona Kloosterman. 'Vooral LinkedIn zal daarvan last krijgen.'

Facebook test momenteel nog hoe het (betaalde) vacatures op zijn bedrijfspagina's kan plaatsen.

Verdienmodel

Het verdienmodel van Google for Jobs is nog niet duidelijk. Als iemand via Google naar vacatures zoekt, kunnen er advertenties verschijnen. Maar dat gebeurt ook bij andere zoekopdrachten. 'We bieden er op dit moment geen mogelijkheden voor rechtstreekse advertenties', laat de woordvoerder weten.

Volgens Drees en Kloosterman is de kans groot dat bedrijven op termijn toch moeten betalen voor het doorplaatsen van vacatures. 'Veel banensites begonnen ook gratis', zegt de laatste. Drees merkte tijdens zijn test dat hij minstens twee keer op een Google-pagina klikte voordat hij verder kwam. Hoe langer gebruikers daar rondhan-gen, hoe meer advertenties hun oog passeren.

Google benadrukt dat er nog geen plannen zijn voor een Nederlandstalige versie. 'Ik hoorde de Amerikaanse productmanager in een video-presentatie zeggen dat er dit jaar nog zeven talen bijkomen', zegt Drees. 'Nederland is een interessant internetlandje, dus wie weet. Als het zo ver is, ben ik benieuwd hoeveel omzet vacaturesites nog zullen maken.'


LinkedIn: 'Fantastische kans'

'Google for Jobs kan het vinden van banen via LinkedIn radicaal verbeteren', laat de Amerikaanse adjunct-directeur van LinkedIn Talent Solutions Daniel Shapero via de mail weten. Hij ziet geen bedreiging, maar een 'fantastische kans'. 'Daarom werken we al maanden samen aan de lancering in de VS.'

Shapero benadrukt dat baanzoekers bij LinkedIn ook informatie kunnen krijgen over zaken als de bedrijfscultuur en de teamsamenstelling, en connecties kunnen maken. 'Eigen onderzoek toont aan dat 28 procent van de Nederlandse werknemers hun huidige baan danken aan onlinenetwerken. Dat is wereldwijd de hoogste score.' LinkedIn heeft over de hele wereld 500 miljoen gebruikers, van wie ruim 7 miljoen in Nederland.

Indeed: 'Lang verwacht'

'Toen wij dertien jaar geleden begonnen, verwachtten we al dat Google de markt zou betreden, laat Paul D'Arcy, de Amerikaanse adjunct-directeur marketing van Indeed, via de mail weten. 'We zijn verbaasd dat het zo lang heeft geduurd. Natuurlijk is Google de poort naar het internet, maar het zal moeilijk worden om de vacaturemarkt te verstoren. Werkzoekenden proberen nu eenmaal verschillende sites uit.' D'Arcy weet dat Indeed moet blijven innoveren om gebruikers vast te houden. 'Daarom testen we nieuwe technieken om het zoeken verder te vergemakkelijken.' Dat de vacaturesite niet samenwerkt met Google is volgens hem in het belang van baanzoekers, 'maar we blijven dit besluit evalueren'. Indeed heeft maandelijks wereldwijd 200 miljoen gebruikers.