‘Ruim 90 procent webwinkeliers bezorgt niet groen’

Hoewel de consument het heus wel wenst, biedt 91 procent van de honderd populairste webwinkels in Nederland nog geen ‘green delivery’ – relatief milieuvriendelijke bezorging – aan.

Vrachtwagens van Picnic tijdens de lancering van de boodschappenservice. Gebruikers van de internetsupermarkt kunnen bestellen via een app of website, en krijgen hun boodschappen thuisbezorgd met een elektrisch bestelbusje. Beeld Remko de Waal / ANP

Dat blijkt uit onderzoek van het softwarebedrijf Paazl. Consumenten zouden grotendeels bereid zijn te kiezen voor de duurzame optie, ook als dat een langere levertijd betekent. Toch zijn de honderd populairste webwinkeliers nog niet overstag gegaan.

Onder duurzaamheid vallen verschillende opties. Het kan bij het bezorgen een elektrisch busje, de goede oude fiets of een ophaallocatie betekenen, maar CO2-compensatie of een specifiek tijdslot geldt ook als duurzaam. Bij 8 procent van de retailers kan wel duurzaam bezorgd worden, met name de supermarkten en andere voedseldiensten bieden het aan.

De consumenten heeft verschillende wensen, die in sommige gevallen met elkaar in tegenstrijd zijn. Zo biedt 66 procent van de verkopers bezorging op de volgende dag aan, 24 procent zegt met ‘express delivery’ nog sneller dan standaard te kunnen bezorgen. Daarnaast bezorgt 77 procent van de verkopers gratis, al is dat bij de meeste alleen bij besteding van een minimumbedrag. Deze grootste e-commercebedrijven zouden volgens het onderzoek ‘de balans tussen klantvriendelijkheid en duurzaam bezorgen nog niet hebben gevonden’.

Sport- en kledingwinkels bezorgen het minst vaak op een groene manier. H&M heeft wel aangekondigd voortaan fietskoeriers in te zetten in Nederland , het eerste land waar het modebedrijf ‘green delivery’ wil uitrollen.

De honderd bedrijven uit het onderzoek, een lijst van vakblad Twinkle, zijn alleen webwinkels. Postorderbedrijven als PostNL en DHL zelf vallen nog buiten het onderzoek naar duurzaamheid. PostNL wil in binnensteden steeds meer met de elektrische bakfiets bezorgen. Brancheorganisatie voor webwinkels Thuiswinkel was niet bereikbaar voor een reactie op het onderzoek.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden