RTL Nederland zet mes in organisatie

RTL Nederland snijdt flink in haar organisatie en dat gaat banen kosten. In een nieuwe koers is ‘puur zenden’ verleden tijd en gaat het vizier volledig op on-demand. Ook schuift RTL internetplatformen RTL XL en Videoland in elkaar.

2016-07-04 16:09:39 HILVERSUM - Het nieuwe logo van RTL. De naamsverandering van het moedermerk in Nederland gaat gepaard met een compleet nieuwe huisstijl. ANP KIPPA JEROEN JUMELET Beeld ANP Kippa
2016-07-04 16:09:39 HILVERSUM - Het nieuwe logo van RTL. De naamsverandering van het moedermerk in Nederland gaat gepaard met een compleet nieuwe huisstijl. ANP KIPPA JEROEN JUMELETBeeld ANP Kippa

Dat maakt het mediabedrijf donderdag bekend tijdens de presentatie van een nieuwe strategie. RTL Nederland gooit de oude, zendergerichte aanpak overboord. Het wil met hun van televisie wegebbende kijkers – ‘via elk denkbaar kanaal en zelfs buiten het scherm’ – een interactieve, directe band opbouwen.

Om die omslag te realiseren schudt RTL (800 vaste werknemers) de organisatie door elkaar. Dat kost banen, afdelingen en managementposities de kop. Aantallen geeft RTL pas als de adviesraad zich over de reorganisatie heeft gebogen. Er komen in data en technologie gespecialiseerde talenten, die RTL met onderzoek verder aan een volledig consumentgerichte aanpak gaan helpen, voor terug. De televisiekijkmarkt wordt alleen maar autonomer en die beweging is niet meer te keren, aldus RTL.

Het gaat RTL Nederland de laatste tijd niet voor de wind. De omzet – en winstcijfers liepen in 2017 terug door de roerige advertentiemarkt. Bovendien verloren RTL-zenders marktaandeel, bleek uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek (SKO). RTL 7-baas Marco Louwerens stapte onlangs in het kielzog van het Voetbal Inside-trio over naar John de Mols Talpa. De financiële topvrouw Vivienne de Leeuw trok woensdag de RTL-deur per direct achter zich dicht, omdat ze zich niet in de nieuwe koers kon vinden. Eerder zwaaide topman Erland Galjaard al af.

De on-demanddiensten van RTL Nederland, RTL XL en Videoland, gaan verder onder één platform. Dat moet nog dit jaar gebeuren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden