Royal Delft Group verkocht minder kookgerei

Royal Delft Group, alias De Koninklijke Porceleyne Fles, heeft de eerste zes maanden van dit jaar minder wokpannen, tafelzilver en ander kookgerei verkocht. De omzet daalde daardoor met 10,5 procent tot 10,1 miljoen euro. Met de verkoop van Delfts blauw aardewerk en kristallen vazen en glazen ging het juist wel crescendo.

Klompen van Royal Dutch.Beeld anp

Dat blijkt uit de maandag gepubliceerde halfjaarcijfers van Royal Delft Group, het oudste Nederlandse bedrijf met een beursnotering. Het eeuwenoude bedrijf, opgericht in 1653, boekte over het eerste half jaar een nettowinst van 78 duizend euro, een vermindering ten opzichte van de 114 duizend euro een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat daalde van 295 duizend euro naar 251 duizend euro.

Toeristen stuwden de omzet van het bedrijfsonderdeel De Porceleyne Fles - internationaal bekend als Royal Dutch, omdat de oorspronkelijke naam voor buitenlanders onuitspreekbaar is - met 2,7 procent omhoog naar 2,1 miljoen euro. Dat was onder meer te danken aan de groeiende populariteit van de 'Royal Delft Experience' onder toeristen, een 'multimediale reis door de geschiedenis van Delfts Blauw' in De Porceleyne Fles-fabriek aan de Rotterdamseweg in Delft of aan het Amsterdamse Muntplein. Vooral de 'Delft Experience' is inmiddels een vaste stop voor touringcars vol met Chinezen, Japanners en Amerikanen, vaak in combinatie met een uitstapje naar de Keukenhof.

De wortels van Koninklijke Porceleyne Fles gaan terug tot het midden van de zeventiende eeuw, toen het dure Chinese Mingporselein, getransporteerd op schepen van de VOC, de Europese markt begon te veroveren. Tegenwoordig foeteren westerlingen wat af op goedkope namaak uit China, maar destijds waren het Delftse pottenbakkers die de Chinezen de loef probeerden af te steken met goedkope imitaties van het blauw-witte porseleinen serviesgoed uit China. In plaats van porseleinaarde gebruikte de Delftse aardewerkfabrieken gele klei. 'Delfts Blauw' was geboren.

BK Cookware

BK Cookware, een ander dochterbedrijf van Royal Delft Group, boerde minder goed dan het sterke eerste half jaar van 2014. De maker van wokarangs, antispatdeksels en gietijzeren sudderpannen zag de omzet met 12,6 procent dalen tot 6,9 miljoen euro.

Daarmee leverde het onderdeel veruit de grootste bijdrage aan de omzet van Royal Dutch Group, zoals dat al meerdere jaren het geval is. Meer nog dan op de verkoop van het wereldberoemde Delfts Blauw drijft Royal Dutch op de verkoop van pannen. Veel Nederlanders vinden Delfts Blauw maar oubollig, waardoor Royal Dutch het voor de verkoop vooral van toeristen moet hebben. Dat resulteerde vorig jaar in rode cijfers voor het onderdeel De Porceleyne Fles (min 79 duizend euro), terwijl het bedrijfsresultaat van BK Cookware uitkwam op 819 duizend euro. De pannen van BK Cookware vinden in Nederland juist wel gretig aftrek, hoewel het bedrijf de afgelopen jaren probeert om de afhankelijkheid van de binnenlandse markt te verminderen door zich meer op de Duitse en Chinese markt te richten.

De gedaalde omzetcijfers van BK Cookware zijn relatief, zei Henk Schouten, bestuursvoorzitter van Royal Delft Group, tegen persbureau ANP. In de eerste helft verkocht BK Cookware namelijk exceptioneel veel koekenpannen dankzij spaaracties bij supermarkten. Die acties bleven het afgelopen half jaar uit. 'De ene keer zijn het pannen, de andere keer handdoeken', aldus Schouten.

Bestekfabrikant Koninklijke Van Kempen & Begeer verging het nog slechter. De Royal Delft Group-dochter moest een omzetdaling incasseren van 35 procent, waarmee de omzet uitkwam op 620 duizend euro. De daling was te wijten aan het afbouwen van het merk RoyalVKB, dat voor 400 duizend euro van de hand werd gedaan. Royal Delft Group-dochter Leerdam Crystal, een fabrikant van onder meer handgemaakte kristallen kandelaars, vazen en presse papiers, zag de omzet in het eerste half jaar van 2015 met 21 procent stijgen.

Royal Delft Group vreest dat de duurdere dollar de winstmarges in de tweede helft van dit jaar onder druk zal gaan zetten. Het bedrijf doet veel van zijn materiaalinkopen in dollars. Op de beurs eindigde Royal Delft Group 8,1 procent in de min. Het aandeel is nu 9,10 euro waard.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden