Rotterdam wenst verzelfstandigd havenbedrijf

Rotterdam wil het gemeentelijk havenbedrijf verzelfstandigen. Een van de mogelijkheden waaraan het stadsbestuur denkt, is de oprichting van een overheidsbedrijf waarvan de aandelen in handen van de gemeente komen....

Van onze verslaggever

ROTTERDAM

Havenwethouder H. van den Muijsenberg betoogde woensdag tegenover gemeenteraadsleden dat het haven- en industriecomplex de grenzen van de gemeente Rotterdam overstijgt. Volgens hem is de haven meer van nationaal dan van regionaal belang. 'Als je in Den Haag praat over bijvoorbeeld de Betuwelijn of de Tweede Maasvlakte, heb je steeds het gevoel dat je een nationale kar trekt. Dat is heel raar. Is de haven wel een speeltje van Rotterdam?'

De rijksoverheid moet er bij grote investeringen in de haven bijna altijd aan te pas komen, meent de wethouder. De afgeleide werkgelegenheid, bij transportbedrijven en distributiecentra in bijvoorbeeld Brabant, groeit sterk, terwijl er bij veel ondernemingen in het havengebied steeds minder werk is.

Rotterdam verdient per jaar ongeveer 40 miljoen gulden aan de haven. Zeeschepen die Rotterdam aandoen, betalen daarvoor geld en het havenbedrijf int dat.

Een voorwaarde voor de verzelfstandiging is voor het stadsbestuur dat deze inkomstenstroom blijft bestaan. Ook mogen er geen publieke taken in particuliere handen belanden en moet controle op het werk van het havenbedrijf mogelijk blijven.

'We kunnen de situatie niet laten zoals het nu is', aldus Van den Muijsenberg. Behalve de oprichting van een overheidsbedrijf overweegt Rotterdam ook de mogelijkheid om van het havenbedrijf 'een gemeentelijke dienst op afstand' te maken.

De belangrijkste taak van het havenbedrijf is het beheer van de haven- en industrieterreinen. Daarnaast tracht de gemeentelijke organisatie bepaalde bedrijfssectoren te stimuleren en ondernemingen aan te trekken.

Directeur W. Scholten van het havenbedrijf wil al langer meer armslag. 'In Hamburg bijvoorbeeld zet het havenbedrijf in het achterland ondernemingen op voor het laden en lossen van treinen met containers. Klanten krijgen daar korting als ze kun lading via de haven van Hamburg laten lopen.' Scholten wil ook mogelijkheden krijgen voor dergelijke investeringen. Anders dreigt Rotterdam lading mis te lopen, meent hij.

Wethouder Van den Muijsenberg mag van de Rotterdamse raad het plan voor verzelfstandiging verder uitwerken. Maar hij krijgt ook kritiek. 'Ik heb nog niet één voorbeeld gehoord van wat het havenbedrijf nu niet zou kunnen en als verzelfstandigd bedrijf wel', aldus F. Ravesteijn van D66. 'Ik zie nog geen voordelen van een verzelfstandigd bedrijf. Het algemeen belang verdwijnt uit het zicht. Het lijkt alsof er bij een oplossing een probleem is verzonnen', meent R. van Middelkoop (PvdA).

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden