Rotterdam overweegt tol voor wegen rondom haven

Bij een presentatie over de toekomst van de Rotterdamse haven heeft Hans Smits van Havenbedrijf Rotterdam gepleit voor tolwegen rond de haven. De gemeente staat open voor het plan, maar wil eerst verder onderzoek doen.

Beeld anp

De discussie kwam op gang bij de Havenvisie van 2030, die vandaag werd gepresenteerd door het havenbedrijf. Bij de presentatie brak Smits een lans voor tolwegen die de drukte rond de haven in de spits zouden moeten verminderen. Dat zou de bereikbaarheid van de haven ten goede komen.

Maar verantwoordelijk wethouder Jeannette Baljeu van Haven, Verkeer en Regionale Economie, wil eerst met het kabinet onderzoeken wat tolwegen zouden betekenen voor de concurrentiepositie van Rotterdam. 'Het gaat niet alleen om de concurrentiepositie van de haven, maar ook om die van bedrijven in de stad.' Inmiddels is Baljeu al wel in gesprek met de minister over het heffen van tol voor nieuwe wegen. 'Ik wil de discussie verbreden naar beprijzing van bestaande wegen. Als het havenbedrijf dat wil, ben ik daartoe bereid.'

Groei containers
Uit de Havenvisie van 2030 kwam verder naar voren dat de Rotterdamse haven het de komende 20 jaar vooral moet hebben van de groei van de containersector. Havenbedrijf Rotterdam verwacht dat de overslag van containers in 2030 42 procent van de totale goederenoverslag uitmaakt. Nu is dat nog een kwart.

Fors meer banen
De groei van haven zal naar verwachting leiden tot 25.000 meer banen. Nu biedt de Rotterdamse haven werk aan in totaal 145.000 mensen. Het internationale bedrijfsleven investeert de komende jaren 25 miljard tot 35 miljard euro in het Rotterdamse havengebied, verwacht het havenbedrijf.

Duurzaamheid
In de visie gaan groei en een duurzamer haven hand in hand. De verwachting is dat de raffinage en de chemische productie in het Rotterdamse havengebied schoner worden, bijvoorbeeld door het gebruik van algen. In het Rotterdamse havengebied wordt nu 15 procent van de Nederlandse elektriciteit opgewekt. In 2030 moet dat 25 procent zijn. Ook dat zal duurzamer moeten worden, door afvang en opslag van CO2, en door centrales die stoken op biomassa en gas. Het havenbedrijf ziet ook ruimte voor zonnepanelen op de daken van bedrijfspanden in het gebied.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden