Nieuws Rotterdamse haven

Rotterdam is alweer bijna te klein voor alle containers

De nieuwe containerterminals op de Tweede Maasvlakte zijn over enkele jaren alweer te klein. Het Havenbedrijf Rotterdam verwacht dat er nieuwe kades en kranen moeten bijkomen. De haven maakte donderdag recordcijfers bekend over het eerste halfjaar van 2019.

Containerschip bij de RWG-terminal op Maasvlakte 2. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

De haven lijkt nog weinig te merken van handelsoorlogen en spanningen in het Midden-Oosten. In de eerste zes maanden groeide de totale overslag in de haven tot 240,7 miljoen ton, een record - 3,4 procent meer dan in het eerste halfjaar van 2018. De groei van de containeroverslag zette door met 4,8 procent. Ook de overslag van ruwe olie en vooral vloeibaar aardgas (LNG) groeide.

Het succes van de containeroverslag, bij de terminals van AMP Terminals en Rotterdam World Gateway (RWG), betekent dat het Havenbedrijf Rotterdam al denkt aan uitbreiding -  zoals de aanleg van nieuwe kademuren. ‘We willen dat tijdig doen, voordat Rotterdam vol zit’, zegt president-directeur Allard Castelein. ‘De twee terminals op de tweede Maasvlakte hebben tussen 2014 en 2016 proefgedraaid. Sinds ze op volle sterkte werken, is de containeroverslag al 3,5 jaar jaar gegroeid.’

Uitbreiding van de containerterminal kan binnen het gebied van de Tweede Maasvlakte. Het Havenbedrijf is de ‘huisbaas’ van de haventerreinen, en verantwoordelijk voor de infrastructuur, zoals wegen, spoor en kades. De terminals huren de terreinen  van het Havenbedrijf en moeten zelf de nieuwe kranen neerzetten. President-Castelein verwacht dat de uitbreiding van de terminals ‘in de eerste helft van het volgende decennium’ een feit is - ofwel voor 2025.

‘We zijn al met de terminals in overleg over technische specificaties en wensen’, zegt Castelein. ‘We zien spanningen op de aannemersmarkt. Grote projecten moeten we daarom tijdig gaan plannen.’  Dit jaar verwacht het Havenbedrijf tussen de 350 en 380 miljoen euro te investeren in de haven- en industrieterreinen, van lantaarnpalen met LED-verlichting tot het uitdiepen van de Botlek en de Nieuwe Waterweg.

Onzekerheid door Brexit

De record-overslagcijfers van het eerste halfjaar zullen niet over geheel 2019 vol te houden zijn, verwacht Castelein. ‘We zien de spanningen in het Midden-Oosten, de importheffingen tussen grote handelsblokken en we zullen ons wederom intensief voorbereiden op de Brexit.’ die zal naar verwachting leiden tot meer oponthoud en papieren rompslomp. Inmiddels zijn er in Rotterdam al extra plaatsen aangelegd waar vrachtwagens van en naar Groot-Brittannië kunnen wachten. De douane heeft extra personeel in dienst genomen en de Voedsel- en Warenautoriteit heeft extra dierenartsen voor veterinaire controles die nodig worden als de Britten geen deel meer uitmaken van de EU.

‘De Brexit gaat tot een korte periode van onrust, overlast en vertragingen leiden’, verwacht Castelein. ‘We bereiden ons voor op het slechtste, en hopen op het beste.’ Volgens Castelein is Rotterdam klaar voor de Brexit. ‘Mogelijk zijn ze aan Britse zijde slechter voorbereid, dat weten we niet.’

Lees meer over de groeiplannen van de Rotterdamse haven

In 2008 was hier nog zee, nu is het een en al bedrijvigheid op de Tweede Maasvlakte. Langzaam maar zeker raakt het gebied steeds voller. Denkt het Havenbedrijf Rotterdam al aan Maasvlakte 3?

De havens van Rotterdam, Antwerpen, Vlissingen en Gent (North Sea Port) willen samen een systeem opzetten om CO2 op te slaan in een oud gasveld onder de Noordzee. De havens hebben hun project bij de Europese Commissie ingediend voor een miljoenensubsidie.

De Rotterdamse haven, de douane, de voedselinspecteurs en de ferrymaatschappijen bereiden zich intensief voor op de Brexit. Maar hun werk heeft geen zin als het bedrijfsleven rustig blijft afwachten tot het zover is. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden