Rotcadeau gaat naar de schuur

Je bent jarig. Je beste vriend komt met een spannend, kleurrijk ingepakt cadeau met een grote strik eromheen. Je wurmt de strik los, rukt het papier eraf en denkt: dat heb ik al....

Of: Wat moet ik dáár in vredesnaam mee?

Ruim een op de drie Nederlanders die vorig jaar cadeaus kregen, was ontevreden over ten minste een daarvan. Van alle geschonken cadeaus is ruim 13 procent een grote tegenvaller.

Dit blijkt uit onderzoek van Q & A Research & Consultation in opdracht van Stored Value Benelux onder 3380 Nederlanders.

Ongewenste cadeaus worden vaak op zolder of in de schuur weggezet (56 procent), als cadeau doorgegeven (28 procent), geruild in de winkel waar ze zijn gekocht (10 procent), weggegooid (8 procent) of op een tweedehandsspullen-website verkocht (7 procent). Na vaderdag, moederdag, Valentijnsdag, Kerstmis en Sinterklaas blijken Marktplaats.nl en Ebay.nl een opmerkelijke piek te vertonen, zegt onderzoeker Frank Quix van Q & A Research.

Gevolg van de jammerlijke teleurstellingen is de sterke opkomst van de cadeaubon. Nederlandse consumenten gaven het afgelopen jaar 575 miljoen euro uit aan cadeaubonnen; dat is een toename van 20 procent ten opzichte van 2004.

Wel worden we door de bank genomen zuiniger: had de gemiddelde cadeaubon in 2004 nog een waarde van 17,50 euro, het afgelopen jaar daalde dat bedrag met ruim een euro tot 16,20 euro.

Waarom neemt het aantal cadeaubonnen toe? ‘Veel mensen weten gewoon niet wat ze anders moeten kopen’, constateert de onderzoeker. ‘Het kost meer tijd om een echt cadeautje uit te zoeken. Een cadeaubon voorkomt bovendien het risico dat de gever het weer moet ruilen.’ Ook zijn cadeaubonnen makkelijk en goedkoper per post te versturen als de gever geen zin of tijd heeft om op een verjaardagsfeest of met kerst langs te komen.

De nieuwste trend is de cadeaucard; een elektronische cadeaubon in de vorm van een pinpasje met een barcode erop. De gever kan er een bedrag op laten zetten, bijvoorbeeld ter grootte van de leeftijd van de jarige die de card ontvangt. Een leespen bij de kassa haalt het geld er elektronisch af.

Het warenhuis de Bijenkorf werkt bijvoorbeeld met de cadeaucard, die in Nederland nog relatief onbekend is.

Het kaartje is overgewaaid uit de VS, waar vorig jaar 65 miljard dollar aan cadeaucards werd uitgegeven. Daarmee heeft het pasje overzee de ouderwetse cadeaubon vrijwel uitgeroeid; hieraan werd slechts 3 miljard uitgegeven.

Cadeaubonnen stimuleren de economie: de ontvangers besteden doorgaans meer dan de bon waard is, de rest wordt bijbetaald.

Het nationale cadeau-onderzoek leert tevens dat vrouwen minder geld uitgeven aan cadeaubonnen dan mannen. Of ze zijn zuiniger, óf vrouwen nemen vaker de moeite een echt cadeau uit te zoeken, aldus de onderzoeker.

Uit het cadeaubonnen-onderzoek blijkt dat een op de tien Nederlanders vorig jaar geen enkel cadeautje heeft gekregen. Niks om uit te pakken, niks om blij of teleurgesteld over te zijn. Frank Quix: ‘Veel mensen hebben te weinig te makken door de afgenomen koopkracht. En dat is natuurlijk een teleurstelling op zich.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden