Ropers tijdig weg onder Zaanse paraplu, Hartog likt wonden

De winnaar & verliezer van de week

Winnaar

Enigszins cynisch zou je kunnen zeggen dat Daniel Ropers zijn liefdesbaby Bol.com in de steek laat op het moment dat die op z'n gezondst is. De explosieve groei van online-winkelen zou de komende tijd best kunnen temporiseren, zo niet stagneren.

Ropers maakte deze week zijn overstap naar de wetenschappelijk uitgeverij SpringerNature bekend. Briljante timing. Hij was naar eigen zeggen al vaak gevraagd, maar vond Bol.com te belangrijk. De kans om bij een wetenschappelijke uitgeverij aan de slag te gaan, zei hij in Het Financieele Dagblad, was echter te mooi om te laten lopen. 'Mijn ouders zijn wetenschappers. Ik heb wetenschap met de paplepel ingegoten gekregen, ik ben opgegroeid op de campus van de universiteit van Freiburg.'

Ropers leidde voor McKinsey in Duitsland de reorganisatie van de online-activiteiten van uitgeverij Bertelsmann na het knappen van de internetzeepbel in 2001. Bertelsmann On Line (Bol) werd verkocht. Ropers werd directeur van het afgestoten bedrijf met een handvol werknemers. Nu werken er in Utrecht 1.300 mensen en is de omzet 1,2 miljard euro. In 2012 werd Bol.com voor 350 miljoen euro eigendom van Ahold. Het was goed toeven onder de Zaanse paraplu zolang Bol.com nog een underdog was. Maar dat sprookje zal niet eeuwig duren. Het is beter te vertrekken voordat de paraplu gaten vertoont.

Verliezer

De cyberaanval dinsdag met de malware Petya is achteraf flink meegevallen. Het virus heeft veel minder computers bereikt dan aanvankelijk werd gevreesd, meldde Microsoft vrijdag. In totaal zo'n 20 duizend. De aanval lijkt over het hoogtepunt heen en iedereen kan een zucht van verlichting slaken.

Dat geldt echter niet voor Pieter Hartog, directeur van de Rotterdamse tak van APM Terminals. Vrijdag lag de containerterminal op de Tweede Maasvlakte nog altijd plat door de hack. De robots van de volledig geautomatiseerde terminal stonden stil, terwijl het grote voordeel van robots zou moeten zijn dat altijd doorwerken omdat ze niet moe worden.

Hoe het komt dat APM het zwaarst getroffen bedrijf in Nederland is, blijft onduidelijk. De havenheren weigerden vragen daarover te beantwoorden. Telefonische verzoeken om toelichting bleven onbeantwoord. De containerreuzen moesten uitwijken naar plekken waar Petya niet was opgedoken, zoals Antwerpen. Of de grote bazen in Kopenhagen - APM is een dochter van Maersk - de hand in eigen boezem steken of Hartog tot zondebok uitroepen, zal de komende tijd blijken. De schade blijft niet beperkt tot APM. De hele Rotterdamse haven heeft een flinke deuk in het imago opgelopen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.