Roetfilter mocht toch verplicht

Europees Hof schrapt alsnog uitspraak Europese Commissie...

brussel De Europese Commissie heeft Nederland ten onrechte verboden om roetfilters verplicht te stellen voor alle nieuwe dieselauto’s. Dat heeft het Europese Hof van Justitie donderdag bepaald.

Nederland wilde strengere normen voor dieselmotoren invoeren om de uitstoot van fijnstof te beperken. Volgens de Nederlandse regeling zouden nieuwe dieselauto’s maximaal slechts 5 milligram fijnstof per kilometer mogen uitstoten, in plaats van de Europese norm van 25 milligram. Vanaf 2007 moesten alle nieuwe dieselauto’s op de Nederlandse markt verplicht met een roetfilter worden uitgerust.

Volgens Den Haag was de maatregel nodig om ervoor te zorgen dat Nederland zou kunnen voldoen aan de Europese eisen voor de luchtkwaliteit. De Nederlandse regering verwees daarbij naar een onderzoek waaruit bleek in bijna heel Nederland te veel fijnstof in de lucht zat. Het gevolg was dat verscheidene bouwprojecten op last van de rechter werden stopgezet, nadat ontevreden burgers een beroep hadden gedaan op de Europese regels.

Met het verplicht stellen van de roetfilters hoopte de toenmalige staatssecretaris Van Geel (Milieu) binnen de Europese normen te blijven. Het verkeer is een van de belangrijkste bronnen van vervuiling met fijnstof.

De Commissie weigerde Nederland echter een uitzonderingspositie toe te staan. Volgens de Commissie zou dat een ‘te ernstige verstoring van de interne markt’ opleveren, omdat autofabrikanten dan auto’s die bestemd zijn voor de Nederlandse markt apart met roetfilters zouden moeten uitrusten.

Nederland had al eerder tegen dat besluit protest aangetekend, maar kreeg toen nul op het rekest van het Hof. Ditmaal heeft het Hof Nederland wel in het gelijk gesteld. Volgens de rechters heeft de Commissie onvoldoende rekening gehouden met de specifieke situatie in Nederland.

PvdA-europarlementariër Dorette Corbey is opgetogen over de uitspraak van het Hof. ‘Dit is fantastisch nieuws, maar het is natuurlijk wel jammer dat we twee jaar hebben verloren.’ Volgens Corbey kunnen nu ook de subsidies voor roetfilters op nieuwe dieselwagens worden afgeschaft.

In de praktijk maakt de uitspraak weinig verschil. Vanaf volgend jaar moeten alle nieuwe dieselauto’s in de EU met roetfilters zijn uitgerust. Maar volgens het ministerie van VROM erkent het Hof nu dat landen verder mogen gaan dan in Europees verband is afgesproken met een beroep op het milieu of de volksgezondheid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden