Rode brievenbus wordt koninklijk oranje

Voor 2010 krijgen alle rode brievenbussen in Nederland een oranje kleur. Daarmee verandert de kleur van het straatmeubel voor het eerst sinds 1914....

Geen gezicht, noemt koningin Emma begin twintigste eeuw denieuwe rode brievenbus waar de bewoners van paleis Soestdijk op uitkijken. De huisjes in de straat van de brievenbus zijn netgewit en de luiken zijn van groene verf voorzien.

En dan is het toch uiterst ongepast dat het koninklijk paaruitzicht heeft op een brievenbus die qua kleur uit de toon valt?Na uitgebreid overleg en bij wijze van hoge uitzondering geeftde toenmalige Administratie der Posterijen en Telegrafie toe.De brievenbus van Soestdijk wordt groen geverfd - als enige inNederland; de rest van de brievenbussen is sinds 1914 rood.

Nu, na 92 jaar gaat dit veranderen: de komende vier jaar zalhet straatmeubel plaatsmaken voor een oranje exemplaar. Reden:TPG Post heet vanaf oktober TNT Post. Bij een nieuw merk hoorteen nieuw logo én een nieuwe kleur, aldus woordvoerder LothKroeger. 'In het buitenland voeren we het merk TNT Post. Wewillen deze naam ook in Nederland invoeren. Het onderhouden vanéén merk is goedkoper dan twee.' De operatie duurt tot 2010 enkost 10 miljoen euro.

Daarmee neemt het postbedrijf afscheid van zijn herkenbarerode kleur. Na de brievenbussen zullen de komende maanden ook deauto's en de pakken van de postbode eraan moeten geloven. Ach,reageert Koos Havelaar, conservator Posthistorie van het Museumvoor Communicatie. 'Dat rood was wel erg vertrouwd.'

De eerste brievenbussen ontstonden in de zeventiendeeeuw. Op eigen initiatief bouwden de destijds particulierepostkantoortjes houten kastjes waarin na sluitingstijd de postkon worden gedaan. In 1850 veranderde dit met de komst van depostwet: de standaard brievenbus werd aangekondigd.

De eerste modellen waren groene gietijzeren zuilen. 'Er waren maar zeventig zuilen en ze stonden alleen in de steden', aldusHavelaar. De groene kleur was geen lang leven beschoren. Rond deeeuwwisseling experimenteerden de postkantoren er lustig op losen ontstond er een kleurenkakofonie aan brievenbussen. Funestvoor de uniformiteit, concludeerde het hoofdkantoor.

En daarom worden alle bussen in 1914 rood geverfd. Reden: dekleur is opvallend, in het buitenland heeft men er goedeervaringen mee en de kleur past bij het rode biesje op hetdonkere pak van de postbode.

In 1960 komt daar de kleur grijs bij. Het ontwerpduo Parryen Truijen introduceert de zogenaamde tweelingbus: één gleufvoor de stadspost en een andere voor de streekpost. Eenvoorloper op het gebied van modern industrieel ontwerp,concludeert Havelaar. 'Deze waren makkelijker in het gebruik.Vroeger moest de post er met de hand worden uitgehaald. Vanaftoen kon de postbode er een zak onderhangen.' In de jaren tachtigwerden deze grijs-rode bussen vervangen door rode exemplaren, omin 2002 weer te worden vervangen door strakkere rode modellen vanhet ontwerpbureau NPK Industrial Design. Daarin kunnen meerbrieven, verklaart TPG Post.

Hoe is het met de brievenbus van Soestdijk? 'Die groene staater nog', zegt Kroeger. Althans, de opening is jaren geledendichtgelast. 'Ernaast staat een rood exemplaar. Ook die wordtstraks oranje.'

Elsbeth Stoker

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.