NieuwsRechtszaak

Ritter Sport wint worsteling met Milka om vierkante plak chocolade

De hoogste rechter van Duitsland heeft gesproken: alleen de chocoladeplakken van Ritter Sport mogen in een vierkante vorm op de markt verschijnen. De Duitse chocolademaker boekt hiermee de definitieve overwinning op concurrent Milka uit Zwitserland.

Milka mag van de Duitse rechter geen chocolade in vierkante vorm uitbrengen, zoals Ritter Sport.Beeld Picture Alliance / Patrick Seege

Ritter Sport en Milka liggen al jaren overhoop over het alleenrecht dat de Duitsers claimen op vierkante chocolade. Ritter Sport liet die vorm van zijn product in 1993 in een octrooi vastleggen, nadat zijn chocolade al zestig jaar zo in de winkel lag. Toen Milka in 2010 ook een vierkante plak introduceerde, ontspon zich een juridisch gevecht dat nu door het Bundesgerichthof is beslecht.

De kwestie waarover de hoogste rechters in Karlsruhe zich moesten buigen, was of de vorm van Ritter Sports lekkernij ‘een wezenlijke waarde aan het product geeft’. Als dat het geval zou zijn, zouden de Duitsers hun octrooi verliezen, omdat het Duitse patentrecht claims louter op basis van de vorm verbiedt. Zo wil de wetgever voorkomen dat bedrijven een vorm die nu eenmaal bij een product hoort claimen als uniek kenmerk, en zo soortgelijke producten van anderen dwarsbomen.

Dat is niet het geval bij de vierkantjes van Ritter Sport, oordeelt het gerechtshof in een fraai staaltje juridisch hocus pocus. De koper ziet de ‘vierkante’ verpakking als een aanwijzing van de herkomst van het product en verbindt daaraan kwaliteitsverwachtingen. De vorm heeft echter geen artistieke waarde en leidt ook niet tot een prijsonderscheid, aldus het arrest.

Esthetisch oogpunt

De consument koopt Ritter Sport volgens de hoogste rechters niet uit esthetisch oogpunt of om de functionaliteit van de vorm – hoewel medeoprichter Clara Ritter dat in 1932 wel zo had bedacht, toen ze een vierkante plak chocolade voorstelde. Zij wilde het mogelijk maken dat kopers een reep chocolade in de zak van hun sportjack (blazer) konden doen zonder dat die brak en zonder het product lichter te maken.

De vierkante Ritter Sport is sindsdien de kurk waarop de chocolademaker drijft, zeker nadat Clara in 1966 overleed en haar zoon Alfred Otto alle andere producten de deur uitdeed om zich geheel te focussen op de vierkante bestseller.

Voor Milka valt hiermee het doek voor zijn vierkante product. Het bedrijf won in 2016 de eerste slag in de Duits-Zwitserse chocoladeoorlog, bij het Duitse octrooibureau. Dat werd teruggefloten door het hooggerechtshof en gaf in 2018 alsnog Ritter Sport gelijk. Milka ging tegen deze beslissing in beroep en heeft nu in Karlsruhe te horen gekregen dat het zijn vierkante tabletten toch echt moet omsmelten.

In Waldenbuch, de thuishaven van Ritter Sport, zal de kurk van de champagne knallen: de versnapering die goed is voor een jaaromzet van bijna een half miljard euro is veiliggesteld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden