Richard krijgt te horen dat zijn auto gepikt is. Terwijl-ie gewoon voor de deur staat

In het ene land stelen ze een auto, in een ander land alleen de gegevens

In het ene land stelen criminelen een auto, in het andere de gegevens van een identieke auto. Zo kunnen zij een auto 'klonen' - en Richard uit Amersfoort weet tot welke kafkaiaanse toestand dat kan leiden.

Een dag voordat hij op huwelijksreis vertrekt krijgt de 36-jarige Amersfoorter Richard een brief van de Rijksdienst Wegverkeer (RDW): zijn Audi A7 is uitgeschreven uit het Nederlandse kentekenregister nu dat voertuig in Spanje is ingevoerd en daar een nieuw kenteken heeft gekregen. Aldus de 'officiële melding' vanuit Spanje, schrijft de RDW.

Lees ook

De aanpak van autodiefstal in de Europese Unie levert veel meer resultaat op als Nederlandse voorstellen voor betere uitwisseling van informatie tussen lidstaten worden doorgevoerd. Dat zegt de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit.

Dat is raar, denkt Richard. De Audi A7 staat gewoon voor de deur in Amersfoort, stelt hij vast. Foutje van de RDW? De brief, met dagtekening 18 juli, heeft er een week over gedaan Amersfoort te bereiken. Hij zelf slaagt er de dag voor afreis niet in de ondertekenaar te pakken te krijgen.

Wat volgt is een kafkaiaanse toestand met wekenlang mailcontact en telefoontjes met de RDW. Want zo makkelijk als het is om iemands auto uit te schrijven, zo moeilijk blijkt het om te bewijzen dat je eigen auto, die gewoon voor de deur staat, helemaal niet is geëxporteerd.

De huwelijksreis gaat overigens door. Na weken van oplopende ergernis blijkt Richard nu nog steeds over humor te beschikken. 'Ik kan bevestigen dat je op de Malediven wel degelijk aan het werk kan zijn.'

Klonen

Waar de Amersfoorter slachtoffer van is geworden - het 'klonen' of 'dupliceren' van een auto door criminelen - overkomt jaarlijks tientallen Nederlandse autobezitters. Dat zegt André Bouwman van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit. Bij de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) komt het ongeveer één keer per maand aan het licht, schat Hans van Geenhuizen van de RDW in.

Hoe werkt dat klonen? Criminelen stelen in pakweg Duitsland een auto. In Nederland stelen ze de gegevens (ze vervalsen de kentekenplaat, vervalsen de bijbehorende papieren, eventueel komen ze ook nog in het bezit van het chassisnummer, het nummer dat een auto uniek maakt) van exact dezelfde auto, qua type en qua kleur. De gestolen auto staat in de EU als vermist geregistreerd, maar is een 'duplo' geworden van een auto waarmee niets mis is.

Vaak verdwijnen de klonen naar Tunesië of Marokko. Zijn ze eenmaal de EU uit, dan ben je ieder spoor kwijt

André Bouwman, Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit

Die auto wordt naar Spanje geëxporteerd, daar ingeschreven, daarmee 'gelegaliseerd' en vervolgens kan er met de verkoop geld worden verdiend zonder dat er ergens een alarmbel afgaat. André Bouwman van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit: 'Vaak verdwijnen de klonen naar Tunesië of Marokko. Zijn ze eenmaal de EU uit, dan ben je ieder spoor kwijt.'

In 2012 zijn bij de stichting nog 323 gekloonde auto's geregistreerd als 'teruggevonden'. Sindsdien loopt het aantal terug. Zowel Bouwman als de RDW vermoedt dat het klonen lastiger is geworden nu auto's met allerhande software beter zijn beveiligd en in het Nederlandse geval de kentekenkaart (met unieke code) niet zo eenvoudig te vervalsen is als kentekenpapieren. Bouwman erkent dat het bij geëxporteerde kloons annex duplovoertuigen gissen is naar de aantallen. Vaak voltrekt het klonen zich in alle anonimiteit, de eigenaar van het echte voertuig weet van niks, en vaak ook controleren EU-lidstaten helemaal niks.

Aangifte

Hij heeft weken van diepe ergernis achter de rug, maar is allang blij dat afgelopen donderdag de politie in Amersfoort voor zijn deur is komen kijken naar wat hij zelf al weken en weken beweerde

Daar is Richard uit Amersfoort ook achter gekomen. Hij heeft weken van diepe ergernis achter de rug, maar is allang blij dat afgelopen donderdag de politie in Amersfoort voor zijn deur is komen kijken naar wat hij zelf al weken en weken beweerde. Namelijk dat zijn Audi A7 gewoon nog in zijn bezit was. Sindsdien mag hij van de politie weer rijden. Hoewel hem officieel door de RDW was meegedeeld dat nog niet alles officieel gerepareerd was.

Afgelopen zaterdag deed Richard bij de politie in zijn woonplaats aangifte van het 'klonen' van zijn auto. Op verzoek van de politie. Hoewel dat klonen nergens in het aangiftesysteem kan worden geregistreerd. Richard: 'Ze hebben er nu maar het vervalsen van kentekenplaten van gemaakt. Wat feitelijk dus niet klopt.'

Terugkijkend op wat Richard is overkomen, zegt RDW-woordvoerder Hans van Geenhuizen dat er nu eenmaal enigszins tijdrovende 'procedures' zijn om te controleren of een auto toch niet is geëxporteerd. Daarbij: 'We konden ook niet in de auto kijken en het chassisnummer controleren, want meneer was er niet en niemand anders had de sleutel.' Met andere woorden: Richard kan wel zeggen dat hij de échte, oorspronkelijke, goed geregistreerde, met de juiste kentekenplaat uitgeruste Audi A7 nog in bezit heeft, maar wie zegt dat niet juist in Amersfoort een kloon staat?

Richard vindt dat de RDW 'laks' is geweest. Hij heeft onderwijl de afgelopen weken veel extra kosten moeten maken. Gaat hij nog wat claimen? 'Bij wie dan?' Laat hij de zaak verder rusten? 'Ik wil alleen antwoord op de vraag: is deze Audi A7 met dit kentekennummer nu weer gewoon van mij?'


Een auto klonen in vijf stappen

1. Identiteit van auto wordt gestolen
In Nederland wordt de identiteit van een auto 'gestolen': de kentekenplaat wordt nagemaakt, alsook de kentekenpapieren. Desnoods ook het onderhoudsboekje met allerhande gegevens. Het chassisnummer, uniek voor ieder voertuig, wordt soms ook buitgemaakt. Zeker nu dat bij veel auto's door de voorruit zichtbaar is.

2. Identieke auto wordt gestolen
In Duitsland wordt daadwerkelijk een auto gestolen. Precies hetzelfde merk/type in dezelfde kleur als waarvan de identiteit in Nederland is bemachtigd.

3. Gestolen auto wordt gekloond
De gestolen auto krijgt de vervalste kentekenplaat van de andere auto. Plus andere gegevens. De gestolen auto staat bij de politie gesignaleerd, ook internationaal, maar de kloon met de vervalste gegevens staat gewoon geregistreerd.

4. Kloonauto gaat naar Spanje
Criminelen rijden met de gestolen kloon naar Spanje en proberen de auto daar geregistreerd te krijgen.

5. Auto wordt daar 'legaal' verkocht
Lukt dat - de Spaanse pendant van de Rijksdienst Wegverkeer ruikt geen onraad want deze auto, van dit type, met deze kleur en met deze (vervalste) gegevens staat tenslotte geregistreerd in Nederland en zal net verkocht zijn -, dan is de auto in Spanje legaal geworden en rijp voor de verkoop.