'Retourpinnen' mogelijk bij drie grote banken

Alle drie de grote banken in Nederland ABN AMRO, ING en Rabobank hebben het zogeheten 'retourpinnen' ingevoerd. Daardoor kunnen klanten die een artikel terugbrengen naar de winkel het aankoopbedrag voortaan via de betaalautomaat aan de kassa teruggestort krijgen op hun bankrekening. Dat maakte de Betaalvereniging Nederland vandaag bekend.

Beeld anp

Nu ontvangen klanten meestal nog contant geld bij het terugbrengen van goederen. Een retourpintransactie is mogelijk wanneer de aankoop met een betaalpas of creditcard is betaald. Het maakt daarbij niet uit bij welke bank de consument bankiert. De consument voert zijn pas in, waarna de winkelier de transactie start. De volgende werkdag is het bedrag bijgeschreven op de rekening.

De dienst werd in april van dit jaar al aangeboden aan winkeliers die klant zijn bij de Rabobank. ABN AMRO en ING maken dit nu ook mogelijk.

Volgens Detailhandel Nederland hoeven winkels daardoor minder wisselgeld in kas te hebben. Dat is veiliger voor winkelier, medewerker en klant, is de redenering.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden