Resultaten van de NS worden steeds beter

De Nederlandse Spoorwegen doen het steeds beter. In de eerste helft van dit jaar kwam de nettowinst uit gewone bedrijfsvoering op 162 miljoen gulden....

De NS boekten in de eerste zes maanden ook nog een buitengewoon resultaat van 3,2 miljard gulden. Dat was hoofdzakelijk te danken aan de verkoop van het belang van 50 procent in telecombedrijf Telfort aan British Telecom. Het bedrijf verwacht dat de nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening dit jaar mede door hogere rentebaten aanzienlijk boven het peil van 1999 komt te liggen. In de financiële wereld wordt daaronder een stijging van tussen de 30 en 45 procent verstaan. Vorig jaar boekte NS een nettowinst van 258 miljoen gulden.

De ontvangsten zijn in de eerste zes maanden met bijna 10 procent toegenomen tot een kleine 3 miljard gulden. Daaraan droegen nagenoeg alle activiteiten bij. De lasten stegen met 9 procent.

De groei in het reizigersvervoer deed zich vooral voor op werkdagen, ten koste van die in het weekeinde. Door de volumegroei, in combinatie met matige tariefsstijgingen (gemiddeld 2 procent) nam de opbrengst uit het reizigersvervoer met 6 procent toe. Een lagere stijging in het studentenkaartcontract leidde tot een stijging van de totale vervoersopbrengsten met 5,5 procent.

De opbrengsten van NS Stations groeiden stevig. De 1388 verkooppunten boekten een consumentenomzet van 372 miljoen gulden, 5,1 procent meer dan vorig jaar. Ook bij het vastgoed is sprake van een voortgaande groei in de huuropbrengsten. Strukton Groep heeft een goed gevulde orderportefeuille. Holland Railconsult handhaafde opbrengsten en bedrijfsresultaat. Overigens willen de NS ook van deze deelnemingen af, om zich te richten op de kernactiviteit reizigersvervoer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden