Restaurants worden zelf niet beter van prijsverhogingen

De deur bij eetcafé Zatkini aan de Witte de Withstraat staat wagenwijd open. Een bord op de stoep wijst passanten op het lekkers dat in de achtertuin rond de lunch is te krijgen....

Van onze verslaggeefster Yvonne Doorduyn

'Je kunt wel zeggen dat het minder druk is, ja', zegt hij. 'Of het een gevolg is van de euro? Je ziet absurde prijzen. De consument rekent de hele branche erop af.'

Gasten gaan eerder naar huis, en drinken niet vijf biertjes op een avond maar vier, ondervinden horecaondernemers. Een sateetje friet wint het van de zalm met wittewijnsaus. De omzet in de branche stijgt nog, maar alleen omdat de prijzen het afgelopen jaar met procenten tegelijk omhoog gingen. Gecorrigeerd voor de prijsstijgingen daalde de omzet in het tweede kwartaal, bij cafés zelfs 7,7 procent.

'Veel van onze klanten waren op de beurs aanwezig', zegt David Crouwel, eigenaar van restaurant De Engel. 'Ze hebben geld verloren en gaan minder vaak uit eten.' Mensen realiseren zich ook dat ze het afgelopen halfjaar door de komst van de euro aardig wat geld hebben uitgegeven, denkt hij. Meer dan de normale jaarlijkse prijsstijging heeft Crouwel de prijzen nog niet verhoogd. 'Maar we zullen er wel aan moeten. Alle inkoopprijzen zijn fors gestegen.'

Want al hebben restauranthouders en cafébazen het afgelopen jaar hun prijzen fors verhoogd, zelf zijn ze er naar eigen zeggen niet beter van geworden. 'Vorig jaar hield ik per maand twee- à drieduizend gulden over. Nu gemiddeld vijfhonderd euro', zegt Tiyani Idrissi, eigenaar van broodjeszaak Spooky. 'We worden aan twee kanten geraakt. De inkoop is duurder én mensen kopen geen grote dingen meer. Ze komen nu voor een broodje kaas in plaats van een uitsmijter met alles erop en eraan.'

Murat Bayka, bedrijfsleider van grand café Nazar voorspelt dat kleine bedrijfjes kopje onder zullen gaan. 'Die trekken deze kosten niet.' Ook Bayka heeft zijn prijzen na de komst van de euro aangepast. 'Mijn omzet is gestegen en toch hou ik minder over.'

Buyka is blij dat hij met zijn eetcafé in het goedkopere segment zit. 'Mensen die de komst van de euro in hun portemonnee voelen, komen eerder hier eten dan in een duur restaurant. Het aantal gasten blijft hier op peil.'

Een Rotterdamse restauranthouder in de binnenstad is ronduit kwaad. Hij heeft twee exclusieve restaurants, bij het ene is de omzet dit jaar met 7 procent gedaald, het andere verloor liefst 18 procent. 'Een winstdaling van heb ik jou daar. Het komt allemaal tegelijk. De gemeente heeft de kosten voor het gebruik van de stoep fors opgeschroefd, je betaalt je blauw aan nieuwe arboregels, en nieuwe brandweereisen kosten een hoop geld.'

Omdat er in zijn zaak iedere dag wel wat werd gestolen, heeft hij het afgelopen jaar flink geïnvesteerd in camera's. Aan de ombouw van de kassa's en nieuwe software voor de euro was hij 75 duizend euro kwijt. 'En dan word je door de Consumentenbond ook nog beticht van onterechte prijsstijgingen. Ik kan je zeggen dat ik dit jaar moeite heb uit de rode cijfers te blijven, voor het eerst in tientallen jaren.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden