NieuwsRenault

Renault trekt zich grotendeels terug uit China, ’s werelds grootste automarkt

Renault kondigde dinsdag aan zich terug te trekken uit een alliantie met de Chinese automaker Dongfeng en vertrekt hiermee goeddeels uit de grootste automarkt ter wereld. Met deze stap komt de Franse autofabrikant meer en meer alleen te staan.

Beeld Getty

Het ging toch al niet lekker met het Franse autoconcern. Zo werd eerst de succesvolle samenwerking met het Japanse Nissan grotendeels opgeblazen, toen Renaults topman Carlos Ghosn anderhalf jaar geleden in Tokio werd opgepakt op verdenking van fraude bij Nissan. Ghosn, inmiddels ook weg bij Renault en na een spectaculaire ontsnapping uit de gevangenis in Japan gevlucht naar Libanon, wordt beschouwd als de grondlegger van de succesvolle samenwerking tussen beide bedrijven. Sinds zijn arrestatie verkeren beide automakers in mineur.

Na de problemen met Nissan liep ook een gedroomde fusie met Fiat/Chrysler mis. Deze samenwerking had Renault weer in de voorste linies kunnen brengen, maar het eveneens Franse PSA (Peugeot, Citroën en Opel) ging er met de huwelijksschat vandoor.

Nieuwe financiële klappen werden opgelopen tijdens de huidige crisis, die Renault, net als bijna alle andere Europese autoconcerns, dwong de poorten van zijn fabrieken tijdelijk te sluiten, met enorme financiële schade tot gevolg.

Door zijn vertrek uit China raakt de focus van Renault steeds meer gericht op Europa, waarvan de automarkt in diepe problemen verkeert. De verkopen op het continent zijn de klap van de financiële crisis van 2008 nooit te boven gekomen en als gevolg van de coronamalheur zal het volgens experts opnieuw vele jaren duren voor oude verkoopcijfers weer worden bereikt – als dat al gebeurt. Dit in tegenstelling tot China, waar de markt inmiddels flink aantrekt en waar een groeiende middenklasse de komende jaren voor afzetgroei kan zorgen.

Als dit gebeurt zal Renault er niet langer van kunnen profiteren. Nu waren de verkopen al slecht in China: samen met Dongfeng had Renault de productiecapaciteit voor 110 duizend auto’s, maar verkocht er vorig jaar slechts een kleine 19 duizend en werd volgens Reuters 200 miljoen euro verlies geleden. Renault gaat zich nu met een andere partner, Brilliance, in China richten op de verkoop van kleine bedrijfsauto’s. Ook blijft het bedrijf elektrische auto’s produceren.

Test – De Polestar 1 is de Rivella onder de automobielen: beetje vreemd, maar wel lekker
Polestar is door moeder Volvo als apart merk in de markt gezet om volledig elektrische auto’s te maken. Het eerste model heeft, heel rebels, toch een benzinemotor.

Column – Ook auto’s willen tijdens de lockdown de straat op. Maar, vraagt columnist Sheila Sitalsing zich af: wie ziet ze nog?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden