Renault haalt 15.800 auto's terug vanwege te hoge uitstoot

In navolging van Volkswagen roept Renault wereldwijd duizenden auto's terug naar de garage. De Franse autobouwer doet dit nadat uit onderzoek is gebleken dat de uitstoot van 15.800 wagens te hoog is. Dit heeft de Franse milieuminister Ségolène Royal dinsdag laten weten op de Franse radiozender RTL. Renault Nederland moet de software van 180 diesels van de modellen Captur en Kadjar gaan aanpassen.

Renault Kadjar Beeld reuters

Het filtersysteem in de auto's zou niet goed werken bij erg hoge en bij lagere temperaturen. Volgens testen vallen de emissiewaarden van CO2 en stikstofoxiden hierdoor in de praktijk hoger uit dan bij metingen in het laboratorium. De nodige aanpassingen aan de auto's nemen volgens de bewindsvrouw ongeveer een halve dag in beslag.

Nadat vorige week bekend was geworden dat het Franse ministerie van Economische Zaken een inval had gedaan, is Renault zo'n 3,3 miljard euro aan beurswaarde kwijtgeraakt. Bij de inval op drie locaties werden onder meer computers in beslag genomen. De fraude-onderzoekers zochten naar aanwijzingen dat auto's van Renault zijn voorzien van sjoemelsoftware. Dergelijke verboden software kan de uitstoot van giftige uitlaatgassen manipuleren, waardoor tijdens laboratoriumtests minder vuiligheid uit de uitlaat komt dan tijdens praktijkgebruik.

Renault zei de afgelopen dagen herhaaldelijk dat het niets te maken heeft met de sjoemelsoftware-affaire, maar het concern is wel bereid om de uitstoot van de wagens te verminderen. Royal benadrukte onlangs ook dat Renault niet heeft gefraudeerd. Dat deed ze toen bekend was geworden dat Franse autoriteiten onderzoek deden naar de emissiewaarden bij Renault.

Volgens de minister zouden meer automerken de emissienormen overschrijden. Namen wilde ze echter niet noemen. 'Wat belangrijk is, is dat de luchtvervuiling gestopt wordt', aldus Royal. Het is nog onduidelijk op welke landen de terugroepactie van Renault betrekking heeft. De autobouwer zelf kon dinsdagmorgen geen commentaar geven.

Ségolène Royal Beeld anp
Volgens testen vallen de emissiewaarden van CO2 en stikstofoxiden in de praktijk hoger uit dan bij metingen in het laboratorium. Beeld reuters

Opel

Maandag werd bekend dat Opel heimelijk software vervangt van zijn model Zafira om de vervuilende uitstoot van de dieselmotor terug te dringen. Uit opnamen met een verborgen camera van de Belgische omroep VRT zou blijken dat Opeldealers tijdens onderhoud een softwareaanpassing uitvoeren, waarna het voertuig minder stikstofoxiden (NOx) uitstoot. Ook het vermogen zou afnemen.

De Opel Zafira met een 1.6 dieselmotor kwam in oktober al in het nieuws, toen uit Zwitsers onderzoek bleek dat uit de uitlaat zeventien keer meer NOx komt dan volgens de norm is toegestaan. Ook de Duitse omroep ARD vond hoge NOx-waarden bij de Zafira.

Uit het Zwitserse onderzoek, dat werd uitgevoerd in opdracht van de Duitse milieuclub Deutsche Umwelthilfe, bleek de uitstoot af te nemen als alleen de voorwielen draaiden. Emissietests worden doorgaans op een rollenbank uitgevoerd, waarbij alleen de voorwielen draaien. Zodra de achterwielen meedraaiden, nam de uitstoot toe, ontdekten de onderzoekers. Dit kan duiden op het gebruik van verboden software die bedoeld is om de werkelijke uitstoot te verbloemen.

Opel ontkende het gebruik van sjoemelsoftware destijds krachtig. Het liet een contra-expertise uitvoeren waaruit zou blijken dat het model aan de norm voldoet. Opel weigerde in november in te gaan op een verzoek van de Volkskrant dit onderzoek openbaar te maken.

Een Opel Zafira in de fabriek in het Duitse Bochum. Beeld epa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.