nieuws fusie

Renault, Fiat en Chrysler willen nieuwe autoreus vormen

Fiat/Chrysler (FCA) wil samengaan met Renault, waardoor een nieuwe autoreus ontstaat. Maandag maakte FCA bekend dat het de helft van zijn aandelen wil onderbrengen in een alliantie met de Franse autofabrikant. 

Als de fusie tussen FCA (zelf ontstaan uit een samenwerkingsverband) en Renault slaagt, ontstaat ’s werelds derde autofabrikant in omvang na Volkswagen en Toyota. Een nieuwe gigant die actief is op alle belangrijke automarkten.

Met het samengaan gaat postuum een lang gekoesterde wens in vervulling van de vorig jaar overleden FCA-topman Sergio Marchionne, die zich altijd voorstander toonde van de vorming van een grote speler in de autowereld. Volgens Marchionne moet een fabrikant minstens tien miljoen auto’s per jaar produceren om alle investeringen te kunnen bekostigen die de komende jaren nodig zijn om te kunnen overleven. De ontwikkeling van elektrische en zelfstandig rijdende auto’s vergt vele tientallen miljarden, geld dat kleinere fabrikanten volgens hem niet kunnen opbrengen. Bij de combinatie Renault/FCA zal jaarlijks een kleine negen miljoen voertuigen van de band rollen.

Goede combi, in theorie

Beide autofabrikanten vullen elkaar in theorie goed aan. FCA verdient veel geld in de Verenigde Staten met grote pick-uptrucks en Jeeps, maar verliest met Fiat geld in Europa. Hier worstelt het concern met steeds strengere normen voor de uitstoot van CO2. Renault is een voorloper op het gebied van elektrisch rijden en produceert zuinige verbrandingsmotoren. Door deze zaken te combineren zou de totale winstgevendheid kunnen stijgen. Ook biedt de combinatie betere mogelijkheden tot uitbreiding in China: de belangrijkste markt, zij het inmiddels kwakkelend, voor e-auto’s.

Wat er gaat gebeuren met Renaults bestaande alliantie met Nissan en Mitsubishi is niet duidelijk. Beide partners zijn de afgelopen maanden getroebleerd geraakt door de arrestatie in Japan van Nissans voormalige topman Carlos Ghosn op verdenking van fraude. Tijdens zijn arrestatie stond Ghosn ook aan het roer bij Renault. Hij is inmiddels vervangen. 

Nissan weigert in te gaan op het voorstel van de Fransen om te fuseren. Nissans afwijzing heeft vermoedelijk geleid tot versnelde samenwerking met FCA. De Japanse autofabrikant is naar verluidt niet bij de onderhandelingen met FCA betrokken.

Meer samenwerkingsverbanden

De laatste jaren hebben diverse grote autofabrikanten de banden aangehaald. Zo werken de voormalige aartsvijanden BMW en Daimler nu nauw samen op diverse gebieden, nam het Franse PSA (zelf een samenklontering tussen Peugeot en Citroën) het Duitse Opel over en werd het Zweedse Volvo overgenomen door het Chinese Geely.

Grote autoconcerns zoeken elkaar op voor samenwerking. Staat de auto-industrie aan de vooravond van een consolidatieslag? Vier redenen waarom ‘frenemies’ elkaar omarmen. En twee redenen waarom al die mooie fusieplannen wellicht ­gedoemd zijn te mislukken.

De rol van Carlos Ghosn, een van de laatste autotsaren, is uitgespeeld. Is het tijd voor een nieuw type topman?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden