Reportage

Reizigers wachten op uitbetaling: ‘D-reizen had die vouchers helemaal niet uit mogen delen’

‘Veilig op reis? Bij D-reizen zit je goed.’ Voor tientallen gedupeerde reizigers klinkt die slogan nogal wrang. Volgens de curatoren had D-reizen na het faillissement in april nog voor 42 miljoen euro aan vouchers uitstaan. Vele klanten wachten nog altijd op uitbetaling van hun vouchers, die D-reizen volgens Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) deels niet had mogen uitgeven.

Hans van Rooijen heeft op Facebook de groep 'Claim Refund losse vliegtickets D-reizen' aangemaakt. De klachten van 68 leden zijn identiek, D-reizen heeft de teruggestorte gelden van luchtvaartmaatschappijen onder zich gehouden en niet uitgekeerd. Maar wie zich bij die maatschappijen meldt, krijgt vooralsnog nul op het rekest.  Beeld ANP / Hollandse Hoogte / Arie Kievit
Hans van Rooijen heeft op Facebook de groep 'Claim Refund losse vliegtickets D-reizen' aangemaakt. De klachten van 68 leden zijn identiek, D-reizen heeft de teruggestorte gelden van luchtvaartmaatschappijen onder zich gehouden en niet uitgekeerd. Maar wie zich bij die maatschappijen meldt, krijgt vooralsnog nul op het rekest.Beeld ANP / Hollandse Hoogte / Arie Kievit

Als reisagent fungeerde D-reizen veelal als bemiddelaar. Het garantiefonds SGR erkent alleen vouchers voor pakketreizen. Voor losse onderdelen, als een vlucht of een huurauto, mocht D-reizen geen zogeheten ‘0-voucher’ aanbieden, zegt Frank Oostdam, directeur van brancheorganisatie ANVR. ‘D-reizen heeft tegen beter weten in vouchers uitgegeven zonder verantwoordelijk te zijn voor het gehele pakket. En dat was tegen de regels.’

Dinsdag diende in Haarlem een kort geding van de curatoren van D-reizen tegen de vorige eigenaren Jan Henne de Dijn en Marije Raeck, om voor 500 duizend euro afstand te doen van het merkrecht. Alleen dan is een doorstart onder de regie van Prijsvrij Vakanties mogelijk. Vrijdag volgt de uitspraak. Curator Ton Tekstra vroeg zich openlijk af, waar de ‘verdwenen miljoenen’ van de klanten zijn gebleven. De vorige directie erkent dat het door touroperators en vliegmaatschappijen teruggestorte geld deels nodig was om een noodlijdend bedrijf overeind te kunnen houden.

Pure chantage

Nadat moederbedrijf D-rt een kort geding tegen het garantiefonds en de staat had verloren, was D-reizen niet meer te redden omdat het de vouchers niet kon uitbetalen. ‘Een week voor het kort geding vroegen de eigenaren nog volledige compensatie voor de 42 miljoen aan vouchers, terwijl de touroperator en niet de reisagent dat behoort te doen’, zegt SGR-directeur Erik Jan Reuver. ‘Bij die 0-vouchers had de touroperator het geld al gestort aan D-reizen om aan de klant terug te geven. De directie heeft het geld gebruikt voor andere doeleinden en een voucher tegen een andere waarde uitgegeven.’

De vorige eigenaren blijven bij hun standpunt dat ze aanvankelijk een akkoord met SGR hadden voor uitbetaling van hun vouchers. Uit correspondentie – in het bezit van de Volkskrant – blijkt dat D-reizen geregeld heeft gewaarschuwd voor de financiële gevolgen, als het garantiefonds de spelregels niet zou aanpassen. De rechter toonde zich bij het kort geding van D-rt tegen het garantiefonds niet ontvankelijk voor dat dreigement. ‘Of we D-reizen maar even een lening wilde geven om de ellende op te lossen, het was pure chantage’, aldus SGR-directeur Reuver.

Een behoorlijke puinhoop

Benadeelde reizigers kunnen het bedrag voor hun geannuleerde vliegticket terugkrijgen bij EUclaim, nu ze bot vangen bij D-reizen. Met als gevolg dat luchtvaartmaatschappijen in feite dubbel moeten uitkeren aan de touroperators en de reizigers. Reuver: ‘Ze hebben een vordering op D-reizen dat niet meer kan betalen, waardoor de klant nog een keer het recht op teruggave heeft.’

Reuver voorspelt rechtszaken van luchtvaartmaatschappijen, waarbij in het geval vanD-reizen mogelijk een claim wordt ingediend bij de curatoren. Meerdere reizigers hebben dat al gedaan.

Bij SGR staan die gedupeerde reizigers achterin de rij van schuldeisers, stelt directeur Reuver. Hij biedt ze wel een sprankje hoop. ‘De administratie bij D-reizen is een behoorlijke puinhoop, de vouchers zijn uitgegeven door winkels en niet goed geregistreerd. Het is een puzzel om het spoor terug te volgen. We zullen onderzoeken of mensen die geen voucher hebben ontvangen toch legitiem aanspraak kunnen maken op restitutie.’

Dubbel pech

Meerdere gedupeerde reizigers weten niet meer hoe ze hun geld voor een bij D-reizen geboekte reis moeten terugvorderen. Kees, zijn werkelijke naam is bij de redactie van de Volkskrant bekend, heeft in juni 2020 voor ongeveer 6.000 euro een vakantie naar Amerika geboekt. Op 11 januari besluit hij zijn reis vanwege de pandemie te annuleren en kreeg hij een voucher.

Vier dagen later kreeg Kees door een medewerkster van D-reizen een alternatief aangeboden: hij kon het bedrag uitbetaald krijgen, mits hij enig geduld had. D-reizen verwees naar de betaling van de luchtvaartmaatschappij die enige maanden kon duren.

De realiteit was anders. Airtrade, dat vliegtickets in de Benelux distribueert, blijkt het ticket van Kees binnen vijf weken aan D-reizen te hebben vergoed. Maar hij ziet er zelf niks van terug. D-reizen heeft het geld tijdelijk geparkeerd om de exploitatie sluitend te krijgen. Als D-reizen in april failliet gaat, heeft Kees dubbel pech. Geen voucher, geen geld.

Bob van der Zande heeft 2.332 euro betaald voor vluchten naar Florida. United Airlines zegt het bedrag voor die gecancelde vluchten allang te hebben terugbetaald aan D-reizen en dat de boeking niet meer in het systeem staat. Nog een keer over de brug komen? Ook na een aangetekende brief aan United Airlines krijgt Van der Zande geen reactie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden