Inchecken op het perron.
Inchecken op het perron. © ANP

Reizigers lichten NS voor bijna half miljoen euro op - fraude met Business Cards en 'geld terug bij vertraging'

Spoorwegbedrijf NS is sinds 2014 op verschillende manieren voor ongeveer een half miljoen opgelicht. Er werd voor ongeveer vier ton met onbetaalde NS Business Cards gereisd, en ook keerde de spoornetgebruiker onterecht ruim honderdduizend euro uit aan mensen die via de regeling 'geld terug bij vertraging' een vergoeding claimden, terwijl ze de reis niet hadden gemaakt.

De rechtbank in Den Haag buigt zich vandaag over twee zaken waarmee de NS de misbruikers van de Business Card aansprakelijk stellen. Een van die zaken loopt tegen een Haags echtpaar dat gedurende een periode van meerdere jaren diverse bv's oprichtte en met NS zakencontracten is aangegaan. Er werd echter nooit voor deze Business Cards betaald. Met de door het Haagse koppel aangevraagde reisproducten reisden ruim negentig reizigers voor een bedrag van bijna 200 duizend euro. 'NS heeft negen kaarthouders kunnen herleiden en die ook aansprakelijk gesteld voor de geleden schade', zegt woordvoerder van NS Hessel Koster. Dit negental zal vanmiddag in de rechtbank gehoord worden.

De andere zitting is een strafzaak tegen beruchte oplichter Sanjay P. 'De NS is een van de partijen die zich in die strafzaak heeft gevoegd', zegt Koster. Ook in die zaak gaat het om een bedrag van ongeveer 200 duizend euro..'

'Geld terug bij vertraging'

Ongeveer vijftig mensen declareerden via de regeling 'geld terug bij vertraging' een bedrag van ruim 100 duizend euro. Dit gebeurde vooral door mensen met een afgekocht reisrecht, omdat het toentertijd nog niet verplicht was om in- en uit te checken voor reizigers met bijvoorbeeld een studentenabonnement of een NS-jaarkaart. Voor de NS bleek het daarom vrijwel onmogelijk om deze fraude op te sporen. Koster: 'Sinds het in juni 2014 voor iedereen verplicht werd om in te checken voor een treinreis komt deze vorm van fraude vrijwel niet meer voor. We zijn in 2015 een terugbetaalrekening overeengekomen met deze personen, en dat bedrag van ruim een ton is inmiddels nagenoeg helemaal terugbetaald.'

NS laat weten dat het een fraudepreventieteam opgericht heeft met specialisten van verschillende afdelingen. 'We proberen alle voor ons bekende manieren van fraude en misbruik te toetsen bij nieuwe reisproducten. Ook gaan we geen langdurige incassotrajecten aan, waardoor de onbetaalde kaarten sneller worden geblokkeerd