Winnaar en verliezer van de week Ard Malenstein & Pim Kramer

Regenmantel voor honden, schermreparatie voor mensen

Ard Malenstein

Ard Malenstein, Pets PlaceViervoeters krijgen bier en prosecco

Van regenmantels voor eigenaren die hun viervoeter niet nat willen laten regenen tot T-shirts in eighties-stijl, zeemanspakjes inclusief zeemanspet, luxe avondkostuums tot reistassen met bijpassend hemdje en zonnebril.

Het is een mooie niche in de retailmarkt: ‘de humanisering van dieren’. En Pets Place, het familiebedrijf van Ard Malenstein in Ede, speelt er prachtig op in. Zelf noemt hij zich een ‘online believer’, omdat hij zwaar heeft ingezet op ­internet en daar nu de vruchten van plukt. Deze week maakte dierenwinkelketen Pets Place, onderdeel van Malensteins houdstermaatschappij IJsvogel Retail dat ook BoerenBond bezit, bekend een recordomzet van 180 miljoen euro te hebben behaald – 30 procent meer dan in 2017. 

En behalve aan dierenoutfits is dat te danken aan een eigen dierenartsdienst Vets Place in een groot deel van de 175 filialen. In sommige zaken kunnen zelfs al röntgenfoto’s worden gemaakt. Verder zijn er trimsalons en hondenwasstraten. Ook de verkoop van dierentaartjes is explosief gestegen, net als die van hondenbier en hondenprosecco. Duurzaamheid geldt ook voor dieren. Malenstein heeft niet alleen biologisch afbreekbare poepzakjes bedacht, maar ook hondenmanden van oceaanafval, bekleed met gerecycled katoen. In 2016 verdween Malenstein uit de Quote 500. Hij zal daar vast wel weer een keer terugkeren.

Pim Kramer

Pim Kramer, MediaMarkt: opening nieuw filiaal wordt grote chaos

‘Een MediaMarkthel’, noemde ­tv-programma Hart van Nederland ­afgelopen donderdag de opening van een vijftigste filiaal van de elektronicaketen in Leidschendam. Er zijn in de wereld heus wel plekken te vinden die meer doen denken aan de bijbelse hel. Maar het was chaos, omdat de winkel gratis Bluetooth-oordopjes had beloofd aan de eerste honderd klanten. Daar kwamen uiteraard veel meer mensen op af, zodat het dringen werd. 

Uiteindelijk moesten zelfs politie en ambulances eraan te pas komen omdat een aantal mensen werd verdrukt en gewond raakte. Pim ­Kramer, operationeel ­directeur, had op voorhand nog zo optimistisch geklonken. Hoewel consumenten voor elektronica vooral online speuren naar de goedkoopste aanbiedingen, blijft MediaMarkt ­geloven in de fysieke winkel waar de klant zijn televisie kan aanraken. 

Kramer wil net als Pets Place product­gericht winkelen vervangen door dienstgericht, hetgeen wil zeggen dat het bij MediaMarkt mogelijk moet worden een scherm te laten repareren, data over te zetten en de tv te ­laten kalibreren voor de beste beeldkwaliteit. Maar of dat lukt, weet niemand. De resultaten van MediaMarkt zijn geconsolideerd in die van de Duitse moeder Ceconomy, dat in de rode cijfers zit en volgend jaar 100 miljoen wil besparen op de kosten. Dat lukt niet met beroerde acties.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden