Redt Nissan nu Mitsubishi?

Gaat het Carlos Ghosn opnieuw lukken? De topman van Renault die anderhalf decennium geleden naar Japan werd afgevaardigd om het destijds kwakkelende Nissan te redden, mag het kunstje nu opnieuw proberen. Dit keer is het Nissan dat een reddingsboei toewerpt aan de in doodsnood verkerende concurrent Mitsubishi.

Carlos Ghosn, CEO van de Renault-Nissan-alliantie, gisteren bij een persconferentie in Japan. Beeld REUTERS

Mitsubishi is in grote problemen geraakt doordat medewerkers verbruikscijfers van de in Japan populaire minibusjes jarenlang rooskleuriger hebben weergegeven. Een deel van deze auto's verkocht Mitsubishi aan Nissan, die ze onder eigen naam op de markt bracht. Vorig jaar ontdekten medewerkers van Nissan de onregelmatigheid. Mitsubishi ging op onderzoek uit en kwam tot de ontluisterende conclusie dat zijn medewerkers de zaak jarenlang hadden bedot.

Volkswagen

De overeenkomsten met Volkswagen, dat vorig jaar in de problemen kwam door gerommel met de uitstoot van miljoenen dieselauto's, zijn groot: de beurskoers van Mitsubishi kelderde met meer dan 40 procent en ook de Japanse bedrijfsleiding ging diep door het stof. Maar waar Volkswagen relatief beperkte effecten op de verkopen zag, kennelijk omdat veel klanten zich weinig gelegen laten liggen aan wat er uit de uitlaat komt, zijn Mitsubishi-kopers in Japan (het probleem speelt voor zover bekend niet in Europa) massaal afgehaakt, vermoedelijk omdat zij het hogere verbruik direct terugvoelen in de portemonnee.

Doordat de verkopen inzakten, verkeert Mitsubishi nu in acute ademnood. Voor Nissan kwam de affaire als een verhulde zegen, want het kon een belang van 34 procent in zijn concurrent nemen tegen een afbraakprijs van omgerekend krap twee miljard euro. Dankzij het belang en de invloed op het beleid kan Nissan, dat fors heeft ingezet op elektrische aandrijving, gebruik maken van de kennis van Mitsubishi op dit gebied. Mitsubishi maakt onder meer de Outlander, 's werelds eerste SUV met plug-inhybride aandrijving. Nissan hoopt voet tussen de deur te krijgen in Indonesië en Thailand, markten waar Mitsubishi groot is.

Carlos Ghosn. Beeld AP

Noodzakelijk

Door de overeenkomst ontstaat een conglomeraat dat jaarlijks negen miljoen auto's produceert, waarmee het van vergelijkbare omvang is als de reuzen Volkswagen, Toyota en General Motors. Deze omvang wordt door analisten noodzakelijk geacht om de kostbare omslag van verbrandingsmotor naar elektrische aandrijving te kunnen bekostigen, en om op tijd te kunnen zijn met de autonoom rijdende auto. De voordelen van de innige samenwerking zouden volgens Nissan in de miljarden dollars lopen.

Nissans topman Ghosn heeft er vertrouwen in dat hij de verziekte bedrijfscultuur bij Mitsubishi (dat nog aan het herstellen was van een eerder schandaal waarbij mankementen structureel onder het vloerkleed werden geveegd) kan veranderen. Hij heeft plechtig beloofd de nieuwe aanwinst te zullen koesteren. Maar dan moet het schandaal zich niet verder uitbreiden. Als na verder onderzoek blijkt dat de fraude bij Mitsubishi groter is dan nu gedacht, kan Nissan de overeenkomst ontbinden en wordt het geldinfuus ontkoppeld. In dat geval rest voor Mitsubishi een zeer onzekere toekomst.

Beeld Reuters
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden