De DAF-fabriek in Eindhoven.
De DAF-fabriek in Eindhoven. © Marcel van den Bergh/de Volkskrant

Recordboete van EC voor kartel truckfabrikanten

Vrachtwagenfabrikanten hebben ingestemd met het betalen van een recordboete van bijna 3 miljard euro aan de Europese Commissie. Veertien jaar lang, van 1997 tot 2011, spanden MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco en DAF Trucks samen in een kartel en maakten ze verboden prijsafspraken.

De Europees commissaris voor mededinging, de Deense Margrethe Vestager, maakte de boete, met afstand de hoogste die de Europese Commissie ooit heeft opgelegd, dinsdag bekend. Mogelijk 600 duizend transportondernemers in Europa zijn de dupe geworden van het truckkartel; zij betaalden te veel voor hun vrachtwagens.

Tussen 1997 en 2004 spraken de leden van het vrachtwagenkartel op topniveau met elkaar, soms in de marge van handelsbeurzen en andere evenementen, zo blijkt uit het onderzoek van de Europese Commissie. Ook overlegden de kartelleden telefonisch. Vanaf 2004 verliep de communicatie via de Duitse dochterondernemingen van de aangesloten deelnemers. Ook wisselden de kartelleden hun informatie sindsdien frequenter digitaal uit.

'Er rijden in Europa naar schatting 30 miljoen vrachtwagens rond. Van elke tien middelgrote en zware vrachtwagens op de Europese wegen komen er negen uit de fabrieken van deze producenten', beklemtoonde Vestager. 'In plaats van elkaar te beconcurreren, spanden zij samen.' De recordboete  van 2,926499000 miljard euro is volgens haar een glashelder signaal aan ondernemingen dat kartelvorming in Europa 'onacceptabel' is.

Prijsafspraken

De Europese Commissie heeft nog geen deal bereikt met vrachtwagenfabrikant Scania, evenals MAN deel uitmakend van het Volkswagenconcern. Scania blijft daarmee voorwerp van Europees onderzoek.

Naast afspraken over gefixeerde prijzen van vrachtwagens maakte het truckkartel ook afspraken over het tijdpad van de introductie van vrachtwagenmotoren die minder uitstoot van schadelijke stoffen veroorzaakten, alsook over hoe de kosten van die nieuwe emissietechnologie moesten worden afgewenteld op de klanten.

Vestager zegt overigens geen verband te hebben gevonden tussen het truckkartel en de bij Volkswagen ontdekte grove ontduiking van de strengere emissienormen middels toepassing van sjoemelsoftware in dieselmotoren.

Fabrikant MAN, onderdeel van het Volkswagenconcern, heeft het bestaan van het truckkartel voor de Commissie geopenbaard en daarmee voor zichzelf volledige immuniteit gegarandeerd. De boete voor MAN zou normaliter circa 1,2 miljard euro hebben bedragen, maar het bedrijf krijgt een strafvermindering van 100 procent en hoeft nu helemaal niets te betalen.