NIEUWS

Recordaantal pakketten voor PostNL in eerste kwartaal, toch sluit beursaandeel lager

PostNL profiteert volop van de coronacrisis, maar de winst is gedeeltelijk geflatteerd door de lockdowns.

Medewerkers sorteren pakketten in een opslagcentrum van PostNL in Tilburg. Beeld ANP
Medewerkers sorteren pakketten in een opslagcentrum van PostNL in Tilburg.Beeld ANP

Het online shoppen bereikte een piek, waardoor PostNL in het eerste kwartaal van dit jaar een recordaantal van 108 miljoen pakketten afleverde. Maar van de brutowinst van 130 miljoen euro is 42 miljoen eenmalig vanwege covid-19, waardoor het aandeel PostNL maandag op de beurs bijna 5,5 procent lager sloot.

Ceo Herna Verhagen presenteerde maandag mooie kwartaalcijfers in de wetenschap dat de coronacrisis zowel een versnellende als remmende werking heeft.

De omzet groeide naar 662 miljoen euro. In het eerste kwartaal van 2020 was dat nog 414 miljoen. Maar de volumegroei van 61 procent is relatief: zonder de eenmalige effecten door de pandemie bedraagt de groei 23 procent.

Impuls

De trend dat steeds minder brieven en postkaarten worden bezorgd, verleidde het ministerie van Economische Zaken al in 2017 tot de conclusie dat de ‘postmarkt in 2030 niet meer als losstaande markt zal bestaan’. Maar de coronacrisis bezorgde zelfs de afdeling post een impuls, aldus Verhagen.

Zo werden in het eerste kwartaal 5,6 procent meer brieven bezorgd. De stempassen voor 70-plussers leidden tot 3,8 procent extra postbezorging. Ook de uitnodiging voor vaccinaties werden per brief afgeleverd. ‘Eenmalig, maar wel bijzonder’, aldus Verhagen.

Zo steeg de omzet met 18 procent tot 466 miljoen en leverde de geadresseerde post een bruto winst op van 59 miljoen. Verhagen noemde de overname van concurrent Sandd cruciaal. ‘Dat heeft zeker een bijdrage geleverd aan de winstgevendheid.’

Fusie

Mona Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken, schreef vorige maand in een brief aan de Tweede Kamer dat de postbezorging was ingestort als zij de voorgenomen fusie tussen PostNL en Sandd in 2019 had afgewezen.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) zette aanvankelijk een streep door de overname. Die integratie werd desondanks voltooid in 2020, hoewel het juridische steekspel bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven voortduurt.

Beursdip

Verhagen erkent dat ook de hogere inkomsten van 18 miljoen euro bij de geadresseerde post eenmalig zijn. De kanttekening van PostNL dat grofweg eenderde van de winst ‘coronagerelateerd’ is, zorgde maandag voor een dipje op de beurs. Toch wijst Verhagen op de blijvende omzetgroei.

Ook nu de winkels stapsgewijs weer open gaan, ziet Verhagen bij het online shoppen een trend bevestigd. ‘Ons koopgedrag is veranderd’, vertelde Verhagen woensdag op BNR Radio. ‘Er blijft nog altijd een groei over van 23 procent, een deel van het bestelgedrag is structureel. We zagen een extra effect, toen de winkels tijdens de lockdowns gesloten waren. Maar ook de komende kwartalen zal de Nederlander meer online blijven kopen.’

PostNL kondigde dan ook aan drie nieuwe distributiecentra te openen in Nederland en België. Verhagen: ‘Onze sorteercentra draaien nu zeven dagen per week en 24 uur per dag. Met meer volume kun je ook efficiënter werken.’

Bij de presentatie van de kwartaalcijfers werd duidelijk dat PostNL tijdens de laatste lockdown 20 miljoen euro heeft betaald aan winkeliers met een afhaalpunt voor post om open te blijven.

Compensatie

Sinds 1 maart is die vergoeding gestopt en kregen de eigenaren nog eenmalig 500 euro. Verhagen pareerde het verwijt dat haar bedrijf de winkeliers onvoldoende had gecompenseerd. ‘We hebben een grote bijdrage geleverd’, vertelde ze aan de NOS.

Vorig jaar nam PostNL nog duizend extra medewerkers aan om de verhoogde druk op de bezorging te pareren. In een toelichting laat Verhagen weten dat het bedrijf nieuwe mensen zal blijven werven. ‘De groei van de e-commerce is immers structureel.’

Toch blijft de kritiek aanhouden dat PostNL de miljoenenwinsten ook behaalt over de rug van de werknemers. In België wordt het bedrijf nu vervolgd voor ‘sociale fraude’ vanwege wurgcontracten en slechte arbeidsomstandigheden voor de chauffeurs. Bezorgers maken te lange dagen en zouden onderbetaald worden. Evenals in Nederland wordt ook de ‘schijnzelfstandigheid’ onderzocht van postbestellers.

Verhagen: ‘De meeste postbezorgers in Nederland hebben een arbeidscontract, ook in België houden we ons aan de wetgeving. De veiligheid van onze medewerkers staat voorop. We verlenen onze volledige medewerking aan het onderzoek en zien de uitkomst van met vertrouwen tegemoet.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden