Recordaantal klachten over kabelreus Ziggo

Ziggo, het grootste kabelbedrijf van Nederland, heeft het moeilijk. Ruim een maand geleden werd Ziggo – het resultaat van een fusie tussen @Home, Casema en Multikabel – groots gelanceerd....

‘Ongekend’, aldus een woordvoerder van de Consumentenbond. ‘We hebben vaker meldpunten geopend, maar nog nooit kregen we in zo’n korte tijd zoveel reacties. Dit is niet zomaar een klein probleempje, dit is structureel.’

Het gros van de klachten betreft haperende of niet-werkende internetverbindingen. Dit weekeinde lag een gebied met 300 duizend aansluitingen grotendeels plat. Een aantal boze Ziggo-klanten nam de moeite om naar het hoofdkantoor van de Consumentenbond te komen om een melding in te dienen – vanwege hun disfunctionerende verbinding konden zij het internetformulier niet invullen. Maar ook over telefonie en televisie via Ziggo wordt geklaagd.

Het is opmerkelijk dat er bij de nieuwe kabelreus zoveel misgaat. De bedrijven waaruit Ziggo is ontstaan, scoorden in tests van dezelfde Consumentenbond altijd redelijk tot uitstekend – @Home voerde in april dit jaar als beste internetprovider zelfs de lijst aan. Casema stond derde, Multikabel elfde.

Vandaag praat een delegatie van de Consumentenbond met de directie van Ziggo over de problemen.

Een woordvoerder van Ziggo noemt de hausse aan klachten en bijbehorende negatieve publiciteit ‘knap vervelend’. Met het samengaan van de drie kabelbedrijven heeft de ellende niets te maken, bezweert hij. De storingen hebben deels technische oorzaken; zoals het vernieuwen van netwerkapparatuur. ‘We hebben onze klanten daar alleen niet goed over geïnformeerd.’ Een ander deel is echter onverklaarbaar. ‘Het merkwaardige is: als de ene storing is verholpen, steekt een nieuwe de kop op. Hoe dat kan? Vertel het ons, dan lossen we het op.’

Bovendien heeft de Ziggo-helpdesk méér werknemers dan de gefuseerde bedrijven tezamen ooit hadden. ‘Begrijp me goed, elke klacht is er één teveel,’ zegt de woordvoerder. ‘Maar sommige klanten staan erg lang in de wacht om te kunnen melden dat onze website van kleur is veranderd.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden