Achtergrond Winnaar & Verliezer van de Week

Reclametycoon wint strijd om Nederlands juweeltje

De winnaar en verliezer van deze week streden allebei om het Nederlandse reclamebedrijf MediaMonks.

Winnaar van de week: Martin Sorrell Foto Getty Images/John Phillips

Winnaar

MediaMonks in Hilversum is een Nederlands juweeltje dat onder meer reclamecampagnes maakt voor Lego, Netflix, Google, Mercedes en Amazon. De afgelopen tijd was het de inzet van een verbeten overnamegevecht. Deze week werd de meest besproken reclameman ter wereld, Sir Martin Sorrell, de winnaar.

Voor 300 miljoen euro  het hoogste bedrag ooit voor een Nederlands reclamebedrijf geboden  werd zijn nieuwe vehikel S4 Capital eigenaar van een bedrijf dat volgens sommigen Nederland op de kaart heeft gezet als centrum van de digitale creatieve industrie in Europa. Hij kocht het meerderheidsbelang van opkoopfonds Bencis, inclusief de genieën die het oprichtten: Victor Knaap en Wesley ter Haar.

De 73-jarige Sorrell verloor begin dit jaar nog wegens wangedrag  hij werd onder meer beschuldigd van prostitutiebezoek op kosten van de zaak  zijn baan bij WPP. Die reclamemoloch had hij zelf via grote overnames (Ogilvy & Mather, en J. Walter Thomson, eigenaar van het bekende Hill &Knowlton en Young & Rubicam) uitgebouwd tot het grootste reclamebureau ter wereld.

Sorrell leek daarop voorbestemd tot een rijkeluisleven als pensionado. Maar hij liet zich niet zomaar opzij zetten en weet in de strijd om het grote geld in de reclamewereld nog altijd hoe hij mensen moet paaien.

Verliezer

Dat MediaMonks in handen is gekomen van Sorrell is een lelijke streep door de rekening van de in Italië geboren maar in de VS opgegroeide investeerder en zakenbankier Roberto Quarta die sinds april de honneurs waarneemt bij WPP.

Verliezer van de week: Roberto Quarta

Hij had het Nederlandse bureau met zijn fraaie klantenbestand ook graag erbij gehad. WPP aasde al veel langer op MediaMonks en de firma verdenkt, zo niet beschuldigt, Sorrell er nu van informatie uit zijn tijd bij WPP te hebben misbruikt voor de overname. Maar veel is daar niet aan te doen.

Het door WPP ingeschakelde advocatenkantoor Slaughter and May heeft Sorrell wel gedreigd dat hij zijn afkooppremie van zo’n twintig miljoen euro op z’n buik kan schrijven. Niet dat Sorrell daar erg over zal inzitten, want als hij ergens te veel aan heeft, is het geld. Intussen moet Quarta intern orde op zaken stellen. Door de vele overnames in de afgelopen dertig jaar heeft het bedrijf een waterhoofd gekregen. Daarnaast zijn met het vertrek van Sorrell de schandalen niet voorbij. Deze week werd nog de creatieve directeur van dochter Ogilvy in de VS ontslagen wegens wangedrag. Quarta zal waarschijnlijk flink de bezem door het bedrijf moeten halen. Of hij moet snel iemand vinden die dat voor hem opknapt. Maar MediaMonks krijgt hij niet meer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.