'Reclame moet afzien van lust'

Als het aan het Vaticaan ligt, doen reclamemakers voortaan geen beroep meer op de gevoelens van lust, afgunst en hebzucht die bij de consument leven....

In het dinsdag gepresenteerde rapport Ethiek in de reclame verklaart de raad dat op adverteerders de plicht rust om zowel de waarheid als het algemeen belang te dienen. Reclame kan best nuttig zijn, valt te lezen in het dertig bladzijden lange rapport, maar evengoed is wel wat af te dingen op de wijze waarop reclamemakers vrouwen afbeelden en kinderen beïnvloeden.

In ferme bewoordingen veroordeelt de raad ook de wijze waarop overheden voorlichting laten geven over geboortebeperking, abortus, het bedrijven van veilige seks en alles wat daarmee te maken heeft. Dit type van adverteren kan, aldus de raad, 'gedrag aanmoedigen dat haaks staat op de morele waarden'.

Desondanks erkent het Vaticaan dat reclame 'bij juist gebruik' het leven wel degelijk kan veraangenamen, en wel 'door grappig, smaakvol en amusant te zijn'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden