Recenseer je baas online, anoniem

Nu ook in Nederland: de banensite Glassdoor waarop medewerkers hun bedrijf mogen recenseren. Snoeihard oordelen is toegestaan. Dan weten sollicitanten waar ze aan toe zijn.

Beeld Getty Images

Het populaire Glassdoor.com, een Amerikaanse website waarop werknemers anoniem en soms ongenadig hard hun werkgevers recenseren, lanceert een Nederlandse versie. Glassdoor.nl gaat vandaag van start. Zo kunnen sollicitanten te weten komen hoe het bij hun potentiële Nederlandse baas is gesteld met de salarissen en de werk-privé balans en of er veel ellebogenwerk nodig is om hogerop te komen. Of werkgevers daar blij mee zullen zijn is vers twee.

Negatieve recensies van (ex-)werknemers op Glasdoor.com over Thuisbezorgd, de Triodosbank en de KLM.Beeld .

Wat Tripadvisor is voor toeristen en Yelp voor restaurantbezoekers is het wereldwijd inmiddels 30 miljoen leden tellende Glassdoor.com voor werknemers. 'Als de expats uit Nederland niet krijgen wat ze willen dan huilen ze als een stel baby's', recenseert een New Yorker zijn voormalige werkgever Heineken.

'Van de buitenkant ziet het er geweldig uit, maar binnenin is het een slangenkuil', zegt een ex-werknemer over KLM. 'Ontstellende hypocrisie. Beschamende behandeling van klanten - blij om kleine bedrijven uit te buiten en te vernietigen als er enige winst mee te behalen valt', zegt een werknemer over Triodos Bank.

Beeld -
Beeld -

Positieve recensies

De recensies zijn lang niet allemaal zo negatief: qua werknemerstevredenheid scoren Heineken, KLM en Triodos bijvoorbeeld op een schaal van 1 tot 5 met respectievelijk een 3.5, een 4.1 en een 3.2 nog (iets) boven het internationale gemiddelde van 3.1.

Recensies van Nederlandse multinationals staan er al genoeg op Glassdoor.com, maar het Californische bedrijf denkt de Nederlandse markt beter te kunnen bedienen met een eigen Nederlandstalige site, zegt Tico Andrea (46) van Glassdoor. De Nederlander belandde na zijn studie cellulaire immunologie aan de Universiteit van Amsterdam (werknemerstevredenheid: 3,9) via Amerikaanse technologiebedrijven als PayPal en Electronic Arts bij Glassdoor. Daar zwaait hij nu de scepter over Glassdoors Nederlandstalige broertje.

'We zijn niet alleen geïnteresseerd in multinationals, we willen met onze nieuwe site de hele Nederlandse arbeidsmarkt bereiken: mkb'ers, overheidsinstellingen, etcetera.' Glassdoor.nl bevat bij de lancering meer dan 80 duizend vacatures en bedrijfsprofielen van ruim drieduizend Nederlandse werkgevers, aldus Glassdoor.

Betaald abonnement

Het private bedrijf verdient zijn geld met de tot nu toe 2.100 bedrijven met een betaald abonnement. Deze bedrijven betalen Glassdoor om bijvoorbeeld vacatures te kunnen plaatsen. Voor werknemers is Glassdoor gratis. Zij fungeren als het lokaas waarmee Glassdoor bedrijven kan interesseren om tegen betaling personeelsadvertenties te plaatsen.

Glassdoor oogt op het eerste gezicht behoorlijk fraudegevoelig. Het bedrijf verifieert of recensenten wel echt voor een bedrijf werken of hebben gewerkt, en niet voor de grap een werkgever affakkelen bij wie ze nooit in dienst zijn geweest.

'Om hun identiteit te verifiëren vragen we alle mensen om een e-mailadres te gebruiken. We voeren tekstanalyses uit en beoordelen bijvoorbeeld wanneer mensen zich hebben ingeschreven en hoe vaak ze een recensie plaatsen. Als iemand tien keer binnen een maand verschillende bedrijven beoordeelt, dan is het ofwel een extreme jobhopper of een grapjas', zegt Joe Wiggins, Glassdoors pr-baas in Europa.

Niet waterdicht

Helemaal waterdicht is het waarschijnlijk niet. Maar daar kunnen gebruikers wel doorheen kijken, denkt Wiggins. 'Net als bij boekrecensies op Amazon.com denken de meeste mensen de extreem positieve en de extreem negatieve recensies weg en concentreren ze zich op het gros daartussenin om hun eigen oordeel te bepalen.'

Werkgevers zelf zijn niet allemaal in hun nopjes met Glassdoor. Alsof hij losgeld moest betalen aan een gijzelnemer, zo voelde het voor Robb Fujioka, de oprichter van de Amerikaanse tabletproducent Fuhu. Hij moest Glassdoor geld betalen om de anoniem geuite onwaarheden over zijn bedrijf van repliek te kunnen dienen, zo zei hij tegen het tijdschrift Inc. In de Verenigde Staten was er aanvankelijk veel scepsis onder werkgevers tegen het in 2007 opgerichte Glassdoor, zegt Wiggins. 'Bedrijven zagen ons als een bedreiging, wilden ons in sommige gevallen zelfs voor de rechter slepen. Dat stadium zijn we nu wel voorbij. En dat zal ook in Europa gebeuren zodra bedrijven inzien dat je niet bang hoeft te zijn voor negatieve recensies, maar dat je op kritische werknemers kunt reageren en dat je de recensies over je bedrijf zelfs als een PR-wapen kunt gebruiken.'

Een Nederlandse werkgever die vermoedelijk niet blij zal zijn met Glassdoor is Thuisbezorgd.nl, Nederlands grootste bezorgdienst voor al uw sushi nigiri, tikka masala en andere afhaalmaaltijden. Topman Jitse Groen heeft een 'approval rating' van slechts 18 procent, tegen bijvoorbeeld 92 procent voor Unilever-baas Paul Polman, 89 procent voor ABN Amro-bestuursvoorzitter Gerrit Zalm en een internationaal gemiddelde van 69 procent.

Boze oud-werknemers

'Ik heb nog nooit in zo'n negatieve atmosfeer gewerkt', schreef een werknemer in april onder het kopje 'Op zoek naar de uitgang'. 'De arbeidsethiek is beneden het vriespunt', schreef een ex-collega dezelfde maand. 'Geef iedereen een marktconform salaris', adviseert een ander, want: 'If you pay people peanuts, you get monkeys.'

Jitse Groen zelf stelt dat het tiental negatieve recensies over zijn bedrijf te herleiden is tot drie werknemers van wie het contract niet is verlengd.

Groen: 'Ik kan me voorstellen dat die drie daar niet blij mee zijn, maar het is allemaal toch minder alarmerend dan het op Glassdoor lijkt. Als snelgroeiend techbedrijf doen we ons best net wat extra's voor onze mensen te doen. Je kunt daarbij denken aan een jaarlijks skiweekend voor het personeel in de Alpen, een strandfeest en natuurlijk elke maand een gratis pizza, dus zo'n hel op aarde kan het bij ons toch niet zijn?'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden