Ranja en Oranjeboom keren terug in supermarktschap

Na de zuiveldrank Tjolk vorig jaar en de frisdrank Exota onlangs, keren nu ook de limonadesiroop Ranja en het biermerk Oranjeboom terug in de schappen van de supermarkten. Fabrikanten haken in op de hang naar nostalgie bij babyboomers. De herintroductie van Tjolk (een zuiveldrankje dat in 1992 door Coberco uit de handel werd gehaald) is een succes geworden.

Oude reclameposter van Ranja.

Jochem Schouten - een voormalig manager van voedingsmiddelengigant Heinz - zegt dat Ranja deze week weer in zo'n 600 winkels in de schappen zal liggen, waaronder alle filialen van Jumbo. Voor de herlancering van de voormalige merken heeft hij zelfs een nieuwe investeringsmaatschappij - Nederlandse Merkgoed in Haarlem - opgericht die binnenkort ook een voormalig sportmerk ('Nee, niet Quick') en een ander voedingsmiddel zal herlanceren.

De nostalgie speelt volgens Schouten zeker een rol. 'Maar er is ook een andere trend gaande. Er is een groeiende behoefte aan lokale en nationale producten nu grote multinationals vaak alleen nog maar mondiale eenheidsworst distribueren.' Bij Heinz merkte hij bijvoorbeeld dat een zo goedkoop mogelijke mayonaise over de hele wereld werd gedistribueerd, terwijl mayonaise in landen voor verschillende doeleinden wordt gebruikt.

Oranjeboom

Het biermerk Oranjeboom maakt zelfs voor de tweede keer een comeback. Het werd begin jaren zeventig uit de markt genomen door toenmalig eigenaar Allied Breweries die het verving door het merk Skol. Dat flopte waarna Oranjeboom weer opnieuw werd gelanceerd. Tien jaar geleden werd het opnieuw van de markt gehaald. Nu zal United Dutch Breweries het op 1 mei herlanceren. Dit bedrijf is eigendom van de Belgische investeerder GIMV die het bier in Duitsland zal laten brouwen.

Schouten zegt dat de nieuwe merken geen kopieën zijn van de historische merken. De sinaasappelsiroop Ranja werd in 1920 ontwikkeld door de Groningse drankenfabrikant C. Polak & Zn. Het werd populair dankzij de promotie met het mannetje Ranje Rienes. In 1965 maakte Johnny Lion het hip dankzij het lied 'Sophietje' - 'zij dronk Ranja met een rietje'.

De nieuwe Ranja zal alleen in de verpakking op de oude Ranja lijken. 'De receptuur is anders. Wij gaan terug naar de basis met vijf ingrediënten. Geen zoetstoffen en kleurstoffen meer', aldus Schouten. Hij wil ook op andere wijze aan de eisen van de nieuwe tijd voldoen. 'Het merk moet beleving hebben'. Zelf spiegelt Nederlands Merkgoed zich volgens Schouten vooral aan het succes van de Mini. Het Engelse autootje raakte helemaal uit zwang vanwege de onveiligheid en mindere kwaliteit. Maar BMW wist met de lancering van de New Mini een veilige, hippe kwaliteitsauto op de markt te zetten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden