RandstadRail-trein vloog uit speciale ‘achtbaanbocht’

Het Haagse openbaar-vervoerbedrijf HTM wist dat de bocht waaruit een RandstadRail-trein vloog op 29 november, een riskant stuk was....

Kaper presenteerde gisteren de voorlopige uitkomst van een onderzoek naar de twee ontsporingen op één dag op de nieuwe RandstadRail. Bij de eerste, op het traject Den Haag Centraal-halte Ternoot, vielen geen gewonden. Bij een latere ontsporing bij Forepark wel.

Bij een soort achtbaanbocht, een bocht waarbij de ene railstaaf hoger licht dan de andere om met een hogere snelheid door de bocht te kunnen, ging het mis. ‘Het spoor is op die plek al tientallen jaren in gebruik en we hebben er nooit problemen gehad’, zegt Kaper. ‘Maar voor lightrailvoertuigen (de nieuwe treinen op Randstadrail; red.) werkt het toch anders dan voor normale trams.’

Vooraf, bij het testen op papier, bleek al dat dit punt het meest kritische deel van het traject was. ‘Toen hebben we nog een keer gekeken, en daarna nog een keer, en op basis van de theoretische benadering bleek het wel verantwoord te zijn’, zegt Kaper.

Hij is het oneens met de kritiek dat op de nieuwe sneltramlijn niet lang genoeg is getest. ‘Nee, RandstadRail is niet te vroeg begonnen met rijden. We wisten dat de risico’s het grootst waren bij een lage snelheid en dan zouden er toch geen gewonden vallen. Bovendien is op dat stuk geen enkele reden om langzaam te rijden.’

‘Achteraf is het altijd gemakkelijker praten', zegt hij. ‘Maar wij, en alle andere bevoegde instanties, waren ervan overtuigd dat het veilig was. ’

Nu wordt gekeken naar veilige noodoplossingen, maar Kaper vermoedt dat die er niet zijn. Dat zou betekenen dat het traject nog ‘tot zeker dit voorjaar’ gesloten zal blijven voor Randstadrail. ‘Het spoor maakt daar echt deel uit van de constructie van het viaduct’, legt Kaper uit. ‘Als we dat moeten veranderen, moeten we ook in het beton gaan hakken.’

De andere ontsporing bij Forepark werd veroorzaakt door een defect aan een wissel. ‘Dat kan gebeuren’, zegt Kaper. ‘Maar normaal gesproken moet dan het sein op rood gaan. En dat gebeurde niet. Hoe dan kan, moeten we nog verder onderzoeken.’

Namens de CDA-fractie in Den Haag wacht Karsten Klein op de onderzoeksresultaten van de HTM en van de Inspectie van Verkeer en Waterstaat. ‘Wij willen dat vooral naar de bestuurlijke kant wordt gekeken', zegt hij. ‘Naar welke beslissingen zijn genomen, en door wie.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden