Randstad haalt steeds meer inkomsten buiten Nederland

Het uitzendconcern Randstad wordt steeds minder afhankelijk van zijn thuisbasis Nederland. Haalde het bedrijf acht jaar geleden nog twee derde van de omzet op zijn thuismarkt, inmiddels is dat aandeel bijna teruggelopen tot een derde...

ANP

‘We willen volgend jaar 30 procent van de omzet uit Nederland halen. Dat wordt vanwege wisselkoerseffecten lastig. We gaan ons onder meer richten op verdere groei in de VS en Duitsland’, zei bestuursvoorzitter Ben Noteboom van Randstad vrijdag tijdens een toelichting op de tweedekwartaalcijfers. Nederland is weliswaar de meest winstgevende markt voor Randstad, maar het bedrijf wil minder afhankelijk zijn van één land. Daar komt bij dat het bedrijf nog veel groei in het buitenland verwacht.

Door de zwakke dollar bedraagt de omzetbijdrage uit Noord-Amerika, de tweede markt voor Randstad, momenteel in euro's omgerekend ruim 16 procent. Toen het uitzendconcern in 2002 besloot dat Nederland een minder belangrijke bijdrage moet leveren aan de concernomzet, kwam 23 à 24 procent van de revenuen uit Noord-Amerika. ‘In dat jaar was de verhouding tussen de euro en dollar ook 1,27, maar toen was de dollar sterker’, aldus Noteboom.

Randstad is op de enorme Amerikaanse markt een relatief kleine speler, met een aandeel van ongeveer 2 procent. Maar de regio wordt wel steeds winstgevender na jaren van verlies. Om de groei in het gebied te versnellen, kijkt Randstad naar overnamekandidaten.

Ook in Duitsland sluit de onderneming uit Diemen overnames niet uit, maar daar legt Randstad het accent allereerst op groei op eigen kracht. Begin dit jaar verstevigde Randstad zijn marktleiderschap in Duitsland met de overname van de branchegenoten Bindan en Teccon. Mede door de bijdrage van de overgenomen bedrijven groeide de omzet in het land het afgelopen kwartaal met 62 procent.

In Nederland gaan de zaken nog steeds goed, maar Randstad had in het tweede kwartaal wel te maken met een dalende brutowinstmarge bij de grote contracten. ‘De grote klanten kopen strak in en onze concurrenten geven daar aan toe. Dan moeten we daarin meegaan.’ De omzet van Randstad werd in Nederland op eigen kracht 19 procent groter en dat is volgens het bedrijf gelijk aan de marktgroei. Analisten concluderen echter dat het bedrijf marktaandeel heeft verloren.

Het uitzendconcern boekte in het tweede kwartaal een 33 procent hogere nettowinst van 72,2 miljoen euro bij een omzetstijging van 24 procent. De cijfers waren min of meer conform de verwachtingen van analisten, die wel teleurgesteld zijn in de Nederlandse prestaties. Naast de lichte daling van het marktaandeel vinden zij ook de margedruk in de thuismarkt een tegenvaller.

Het aandeel Randstad was vrijdagochtend de grootste daler in de MidKap-index voor middelgrote bedrijven, met een koersverlies van ruim 3 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden