De Winnaar en verliezer van de week Felyx-bedenker en Alexander Klöpping

Quinton Selhorst focust zich op zijn bedrijf, Felyx, Alexander Klöpping op zijn televisie-optredens

Oprichters Maarten Poot (L) en Quinten Selhorst van het bedrijf Felyx, met een elektrische deelscooter. Beeld ANP

Winnaar: Quinten Selhorst, Felyx, uitvoering is belangrijker dan het idee

Even oud, maar niet zo’n roeptoeter als Alexander Klöpping. Toch loopt zijn deelscooterbedrijf ­Felyx als een tierelier. Deze week maakte Quinten ­Selhorst (31) bekend dat hij ook in Brussel e-scooters neerzet, 614 stuks. En dat betekent meteen een verdubbeling.

Felix werd nog maar twee jaar geleden opgericht door Selhorst, samen met Maarten Poot. De app is inmiddels 50 duizend keer gedownload. Er rijden zeshonderd groene deelscooters van het bedrijf in de drie grote steden. De deeleconomie floreert met Swapfietsen, oranje Mo­bikes, Greenwheels, SnappCars en OV-fietsen van de NS. De e-scooters van ­Felyx horen daar ook bij. In de grote stad is de scooter stukken handiger dan de auto, die overal vaststaat en nergens kan worden geparkeerd. Selhorst heeft altijd gezegd dat bij start-ups niet zozeer het idee zaligmakend is, maar de uitvoering ervan. Dankzij zijn concept zijn investeerders bereid er continu miljoenen in te steken. ‘We kunnen alleen grote bedragen aan financiering ophalen op het moment dat onze onderliggende drivers genoeg vertrouwen geven.’ De Brusselse Felyx-scooters gaan naar verwachting nog deze maand de weg op. Om alles lokaal goed te kunnen aansturen, zet de start-up in Brussel een team van tien mensen neer, ook voor het onderhoud en het verwisselen van de batterijen. In Nederland heeft Felyx 25 werknemers.

Portret van internetjournalist en ondernemer Alexander Klöpping. Beeld ANP

Verliezer: Alexander Klöpping, Blendle, concept is mislukt, maar hij geeft niet op

Het lijkt op een noodsprong. Televisienerd Alexander ­Klöpping kan alleen maar hopen dat de in de knoop geraakte parachute nog openklapt, anders zal de vrije val eindigen in de dood van de digitale kiosk Blendle. Klöpping kondigde deze week onder de slogan ‘Weg met het kwartje’ aan dat Blendle niet langer artikelen per stuk aanbiedt, maar klanten een volledig ‘premium’-abonnement wil aansmeren. Het eerste verdienmodel werkt niet. Er zijn 100 duizend abonnementen nodig om Blendle in de lucht te houden.

Probleem is dat Klöpping allang zijn aandacht heeft verschoven van het hippe onlinewerk, waar op het scherp van de snede wordt geconcurreerd, naar de oude, gereguleerde media. Samen met Jort Kelder maakt hij nu een programma op de publieke omroep, waar de belastingbetaler voor opdraait. Hij schrijft ook ouderwets boeken en houdt zelfs – heel oldskool – lezingen. Natuurlijk bracht hij de terugtocht van zijn Blendle-speeltje in de ‘oude media’ als een overwinning in plaats van een nederlaag.

Alexander Klöpping wil een winnaar zijn, maar dat is hij nu alleen nog in de oude media. Niet langer online, of die parachute moet alsnog openklappen. Dan zou hij er goed aan doen misschien wat koorden uit de knoop halen in plaats van op het Mediapark te excelleren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden