PvdA en D66: Netelenbos wil te veel asfalt
PvdA en D66 vinden dat minister Netelenbos van Verkeer te veel nieuw asfalt wil in haar strijd tegen de files....
'Het moet slimmer', zegt PvdA-verkeersspecialist Van Gijzel. 'Met toerit-dosering en betere absorptie van auto's door de steden. Stoplichten bij de opritten zorgen ervoor dat het verkeer kan blijven doorstromen. Parkeergarages met bus- en tramstations in de stad moeten voorkomen dat het verkeer er vastloopt.'
Ook D66-Kamerlid Giskes vindt dat eerst alternatieven voor asfalt moeten worden uitgeprobeerd. Ze noemt doelgroepstroken, inhaalverboden voor vrachtwagens en toeritdosering. 'Netelenbos moet niet alles accepteren om rekeningrijden binnen te halen', aldus Giskes.
Over het werkgeversvoorstel voor een doorstroomroute op de A 4 zegt ze: 'Dat lijkt leuk, maar wie rijdt er nu dagelijks van Amsterdam naar Antwerpen. Het woon-werkverkeer is het grootste probleem. Maar daar hoor je de werkgevers niet over.'
PvdA'er Van Gijzel wil de plannen van Netelenbos beoordelen op vernieuwing, oplossingsgerichtheid en evenwicht tussen wegen en openbaar vervoer. 'Ik ben niet tegen nieuw asfalt. Maar dan alleen op plaatsen waar het dringend noodzakelijk is. Naast de A 15 tussen Rotterdam en de Duitse grens bijvoorbeeld mag een strook voor vrachtwagens komen. Ook een versmalling van drie naar twee banen mag ongedaan worden gemaakt.'
Van Gijzel en Giskes willen dat Netelenbos flink investeert in openbaar vervoer. De PvdA'er wil dat in de steden de light-railsystemen verder worden ontwikkeld, tussen de steden meer treinen gaan rijden en op het platteland meer busvervoer op aanvraag wordt geleverd.
Van Gijzel is niet tegen rekeningrijden en betaalstroken. 'We hebben niet de luxe om te zeggen dat doen we maar niet. Al twijfel ik bij betaalstroken. In de VS wijst de praktijk uit dat de prijs wel heel hoog wordt.' Voor rekeningrijden eist Van Gijzel een 'goed experiment'. 'Een proef waarvan het effect goed te meten is. En als blijkt dat het niet werkt, moeten we er niet mee doorgaan.'
Giskes weet dat 30 procent van de automobilisten de beschikking over alternatief vervoer heeft. 'Als je die hun auto uit kunt jagen, is zo'n proef de moeite waard.' Giskes twijfelt over betaalstroken. 'Wie verzekert mij dat je met betaalstroken niet in de file staat? En hoeveel ruimte vreet dat?'