Prullenbak dreigt voor havenrichtlijn
De controversiële havenrichtlijn is dinsdag met één stem verschil weggestemd door de Transportcommissie van het Europees parlement. Tegelijk werd een pakket met wijzigingsvoorstellen met één tegenstem verschil verworpen....
Havenarbeiders zijn fel tegen de plannen van Brussel, waardoor scheepsbemanningen zelf mogen laden en lossen. Het oorspronkelijke voorstel over de liberalisering van de havendiensten, gemaakt door de Europese Commissie, schuift nu ongewijzigd door naar een stemming door het voltallige europarlement. Bij die stemming, in januari, is de kans groot dat de hele havenrichtlijn zal wordt weggestemd. Maar de dokwerkers, die ook deze week in Brussel hebben gedemonstreerd, juichen volgens europarlementariër Janine Hennis-Plasschaert (VVD) te vroeg. ‘Als de richtlijn van tafel gaat, is de kans groot dat de maritieme diensten komen te vallen onder de omstreden Bolkestein-dienstenrichtlijn. Juist deze havenrichtlijn bood afdoende bescherming wat betreft sociale regels en veiligheid op het werk.’ Joost Lagendijk (GroenLinks) hoopt echter dat de plenaire vergadering van het europarlement de voorstellen naar de prullenbak verwijst. Volgens Lagendijk wil de Commissie de concurrentie binnen havens reguleren, terwijl dat volgens hem niet nodig is. ‘De Commissie wil lidstaten dwingen alle diensten binnen de havens opnieuw aan te besteden’, aldus Lagendijk. ‘Daardoor komen veel banen onnodig op de tocht en worden duurzame investeringen onrendabel.’ Ondanks de tegenslag in het parlement wil de Franse eurocommissaris voor Jacques Barrot (Transport) het voorstel niet intrekken. De pogingen van Brussel om de havendiensten te liberaliseren, hebben een moeizame geschiedenis. In 2003 verwierp het europarlement een eerdere versie van de havenrichtlijn, onder zware druk van de dokwerkers. Maar ook het huidige voorstel heeft geen genade kunnen vinden bij de vakbonden. Ook de havens zelf uitten felle kritiek, omdat het voorstel veel nieuwe vergunningen vereist. Dat zou tot meer bureaucratie en onzekerheid leiden. VVD’er Hennis verwacht hierdoor echter meer inzicht in de toelaatbaarheid van staatssteun. ‘Dat komt de concurrentie tussen havens ten goede.